|
جستجوی پیشرفته |
تعداد کل مطالب: 388 |
تعداد کل بازدید های مطالب: 2,679,529 |
|
|
|
|
|
|
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
ساختار جشنواره
جشنواره بینالمللی فارابی به منظور تحقق اهداف بیان شده و اجرای بایسته وظایف مربوط، دارای ساختاری متشکل از چهار رکن اصلی شامل رئیس، شورای سیاستگذاری، دبیر و دبیرخانه، و شورای علمی است که مشخصات آن به شرح زیر میباشد:
یک. ریاست جشنواره: ریاست جشنواره فارابی را وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری بر عهده دارد.
تبصره: بهمنظور تسریع و هماهنگی در امور جشنواره و همچنین تسهیل در اجرای سیاستهای شورای سیاستگذاری، کمیته راهبری متشکل از معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تشکیل میشود.
دو. شورای سیاستگذاری: شورای سیاستگذاری بالاترین رکن سیاستگذاری و تصمیمگیری در برنامهریزیهای کلان جشنواره است. اعضای این شورا عبارتند از:
• وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)
• معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (نایب رئیس و دبیر)
• معاون پژوهش و فناوری وزیر عتف
• معاون علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
• قائم مقام بنیاد ملی نخبگان
• رئیس فرهنگستان علوم
• رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی
• رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
• رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
• رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
• رئیس بنیاد ایرانشناسی
• معاون پژوهشی حوزه علمیه قم
• دبیر کل کمیسیون ملی یا دفتر منطقهای آیسسکو
• دبیر کل کمیسیون ملی یا دفتر منطقهای یونسکو
• سه تا پنج تن از استادان برجسته و صاحبنام در حوزه علومانسانی و اجتماعی به پیشنهاد دبیر جشنواره و تأیید و ابلاغ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.
سه. دبیر و دبیرخانه جشنواره: دبیر جشنواره بینالمللی فارابی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است که بر کلیه امور مربوط به حوزه علمی و اجرایی جشنواره اشراف داشته و مدیریت کلان آن را عهدهدار است. دبیر جشنواره همچنین قائم مقام وزیر در شورای سیاستگذاری و رئیس شورای علمی است.
نقش اصلی و عملیاتی دبیرخانه جشنواره بینالمللی فارابی تمهید، تدارک و مدیریت اجرایی کلیه امور و مراحل انجام و برگزاری جشنواره است که از همان آغاز تأسیس جشنواره در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بنیان و استقرار یافته است.
چهار. شورای علمی جشنواره: این شورا مرجع اصلی تصمیمگیری و نظارت بر برنامهها و اقدامات گروههای علمی جشنواره در اجرای آئیننامههای مصوب مربوط به داوری و انتخاب برگزیدگان است که مفاد آن توسط این شورا نهایی میشود. اعضای شورا عبارتند از: دبیر جشنواره، رؤسای گروههای علمی یازدهگانه، رئیس دبیرخانه و دبیر شورای علمی.
پنج: گروههای علمی: گروهای علمی اصلیترین جایگاه کارکردی و عملیاتی در فرایند داوری و انتخاب آثار برتر جشنواره را برعهده دارند. چنان که کلیه مراحل فرآیند پالایش، داوری و انتخاب آثار و افراد برگزیده در این گروهها که متشکل از ۵ یا ۷ نفر از اساتید و محققان برجسته حوزههای علمی مربوط به موضوع کاری و تخصصی گروه می باشند انجام مییابد. جشنواره بینالمللی فارابی دارای دوازده گروه علمی به ترتیب الفبایی زیر است:
۱ـ تاریخ، جغرافیا و باستانشناسی
۲ـ حقوق
۳ـ زبان و ادبیات
۴ـ علوم اجتماعی و علوم ارتباطات
۵ـ علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری
۶ـ علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی
۷ـ علوم سیاسی، روابط بینالملل و مطالعات منطقهای
۸ـ فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث
۹ـ فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان
۱۰ـ فناوری اطلاعات، اطلاعرسانی و کتابداری
۱۱- مطالعات هنر و زیبایی شناسی
۱۲-مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)
|
|
پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
دومین نشست علمی «هشتمین دوره جشنواره فارابی» با حضور پاتریک رینگنبرگ
دومین نشست هشتمین دوره جشنواره بین المللی فارابی با حضور دکتر پاتریک رینگنبرگ، پژوهشگر موسسه «فرهنگ، ادیان و مدرنیته» دانشگاه لوزان و برگزیده دوره ششم جشنواره و دکتر احمد شاکری، پژوهشگر مدرسه مطالعات فرهنگی و میان رشته ای دانشگاه سوربن پاریس برگزار شد.
|
پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
راهنمای ثبتنام
راهنمای ثبتنام در پرتال جشنواره بینالمللی فارابی
نویسندگان محترم: قبل از ارسال آثار به جشنواره بینالمللی فارابی لازم است در سایت جشنواره ثبتنام نموده و بعد از این مرحله نسبت به ارسال اثر خود اقدام نمایید.
داوران محترم: در صورتی که بهعنوان داور جشنواره انتخاب شدهاید لازم است قبل از ارسال اثر توسط دبیرخانه، نسبت به ثبتنام در سایت و انتخاب گزینه علاقهمندی به داوری جشنواره اقدام نموده باشید.
و دیگر مراجعان محترم: در صورت علاقهمندی به مطالعه و دریافت دوماهنامه فارابی، دریافت کارت شرکت در جشنواره فارابی، شرکت در مباحث تالار گفتگو و غیره، لازم است در سایت جشنواره ثبتنام نمایید.
لازم به ذکر است ارسالکنندگان آثار در صورتی که زیر 35 سال باشند بایستی گزینه بخش جوان جشنواره را انتخاب نمایند.
برای ثبتنام تکمیل فیلدهای ستارهدار اجباری میباشد.
|
پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
شورای سیاستگذاری
دوره اول
دوره دوم
دوره سوم
دوره چهارم
دوره پنجم
دوره ششم
دوره هفتم
|
|
سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
تماسهای ضروری
آدرس: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان استاد نجاتاللهی، کوچه سلمان پاک، پلاک ۹، ساختمان شماره دو مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانه جشنواره بینالمللی فارابی
کد پستی: ۱۵۹۹۶۸۸۳۱۳
تلفن: ۸۸۹۱۱۹۳۶ ۰۲۱
رایانامه: infofarabiaward.ir
ساعات پاسخگویی: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰
|
|
|
جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
برگزیدگان هفتمین جشنواره بین المللی فارابی
برگزیدگان گروههای علمی هفتمین جشنواره بین المللی فارابی (بخشهای داخلی و بین الملل)
۱
تاریخ، جغرافیا و باستانشناسی
۲
حقوق
۳
زبان و ادبیات
۴
علوم اجتماعی و علوم ارتباطات
۵
علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری
۶
علوم تربیتی، روان شناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی
۷
علوم سیاسی، روابط بینالملل و مطالعات منطقهای
۸
فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث
۹
فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان
۱۰
فناوری اطلاعات، اطلاعرسانی و کتابداری
۱۱
مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)
۱۲
مطالعات هنر و زیباییشناسی
۱۳
بخش بین الملل (ایران شناسی و اسلام شناسی)
۱۴
سایر بخش ها
تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی
نام: ماهیار طاووسی
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: تحلیل چگونگی تأثیر هنر فلزکاری اقوام پیشین فلات ایران و سرزمین های همجوار و ملل تابعه هخامنشیان بر ظروف فلزی دوران هخامنشی
رتبه: برگزیده سوم بخش بزرگسال
نام: شهرام یوسفی فر
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: جستارهایی در مناسبات شهر و شهرنشینی در دوره سلجوقیان
رتبه: برگزیده سوم بخش بزرگسال
حقوق
نام: حسین سیمایی صراف
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: قیاس در استدلال حقوقی
رتبه: برگزیده دوم بخش بزرگسال
نام: رحیم نوبهار
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: اهداف مجازات ها در جرایم جنسی (چشم اندازی اسلامی)
رتبه: برگزیده سوم بخش بزرگسال
نام: شهرام زرنشان
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: نقش رویه قضایی بین المللی در شناسایی قواعد عرفی
رتبه: برگزیده دوم بخش جوان
زبان و ادبیات
نام: امید طبیب زاده
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: دستور زبان فارسی (براساس نظریه گروه های خودگردان در دستور وابستگی)
رتبه: برگزیده دوم بخش بزرگسال
نام: رضامراد صحرایی
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: فراگیری زبان فارسی (تحلیلی نوین براساس نظریه زبان شناسی نوین)
رتبه: برگزیده سوم بخش بزرگسال
نام: سعید مهدوی فر
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: : فرهنگ صور خیال خاقانی شروانی
رتبه: برگزیده دوم بخش جوان
علوم اجتماعی و علوم ارتباطات
نام: مجید مختاریان پور
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: طراحی مدل اجرای سیاستهای فرهنگی مبتنی بر برنامه های توسعه کشور
رتبه: برگزیده دوم بخش جوان
نام: حسین اکبری
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: بررسی تطبیقی تاریخی عوامل و موانع تشکیل اجتماع ملی در کشورهای درحال توسعه با تاکید بر ایران
رتبه: برگزیده دوم بخش جوان
علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری
نام: سیدحسن قوامی
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: رویکردی نوین در بانکداری اسلامی
رتبه: برگزیده سوم بخش بزرگسال
علوم تربیتی، روان شناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی
نام: مرجان صفاری
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: طراحی مدل ورزش همگانی ایران
رتبه: برگزیده سوم بخش جوان
علوم سیاسی، روابط بینالملل و مطالعات منطقهای
نام: سیدکاظم سیدباقری
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: فقه سیاسی شیعه (سازوکارهای تحول در دوران معاصر)
رتبه: برگزیده دوم بخش بزرگسال
نام: سیدجلال دهقانی فیروزآبادی
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
رتبه: برگزیده دوم بخش بزرگسال
نام: محسن ردادی
تحصیلات: کارشناسی ارشد
عنوان اثر: نظریه اعتماد سیاسی (با تأکید بر گفتمان اسلامی)
رتبه: شایسته تقدیر بخش جوان
فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث
نام: سیدعلی دلبری
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: آسیب شناسی فهم حدیث
رتبه: برگزیده دوم بخش بزرگسال
نام: عبدالرحمن باقرزاده
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: پژوهشی جدید درباره آیه تطهیر
رتبه: برگزیده سوم بخش بزرگسال
نام: حامد پور رستمی
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: مبانی فهم و تفسیر قران (با تکیه بر آموزههای نهج البلاغه)
رتبه: شایسته تقدیر بخش جوان
نام: حمید باقری
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: نقد و بررسی معیارهای احراز صدور نزد متقدمان متاخران شیعه
رتبه: شایسته تقدیر بخش جوان
نام: حامد شیواپور
تحصیلات: دکتری
عنوان اثر: بررسی و تحلیل نظریه روح معنا در تفسیر آیات متشابه قرآن
رتبه: شایسته تقدیر بخش جوان
فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان
|
پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
معرفی
جشنواره بینالمللی فارابی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهصورت سالانه برگزار میگردد. این جشنواره با عنایت به اهداف مشخص شده برای آن در دو حوزه نظری و کاربردی، از حیث سازمانی بهگونهای تعریف شده تا از حداکثر حمایت مراکز پژوهشی- آموزشی فعال در گستره علوم انسانی برخوردار باشد. برای این منظور تجارب ارزنده جشنوارههای بینالمللی کشور و دیدگاهها و پیشنهادهای ارایه شده از سوی فرهنگستانها و مؤسسات پژوهشی و علمی کشور مورد توجه قرار گرفت و در طراحی جشنواره بهکار گرفته شد که در مجموع، تلاشی فراگیر و اقدامی جمعــی را برای شناسایی و تقدیر از برگزیدگان علوم انسانی و اسلامی، شکل میدهـد.
جشنواره بنا به تعریف در دو سطح «جوان (زیر ۳۵ سال)» و «بزرگسال» به دریافت، بررسی و انتخاب آثار برگزیده میپردازد و از حیث قلمرو جغرافیایی دو حوزه داخل و خارج (بین الملل) را پوشش میدهد. در حوزه داخل کشور، تمامی آثار تولید شده توسط ایرانیان، فارغ از محل کنونی سکونت و اشتغال، مدنظر است و در حوزه خارج از کشور، تولید آثار پژوهشی توسط کسانی که دارای تابعیت ایرانی نیستند، دنبال میشود.
موضوع جشنواره
موضوع جشنواره، تقدیر از تحقیقات حوزه علوم انسانی و اسلامی است. آثاری در جشنواره پذیرش، بررسی، ارزیابی و معرفی میشوند که واجد ویژگی «اثر پژوهشی» باشند و قالب ارائه آنها میتواند متفاوت باشد.
در کنار دو بخش داخلی و بین الملل، بخشی نیز تحت عنوان "بخش ویژه" شامل موارد زیر اختصاص یافته است:
- پیشکسوت علوم انسانی ایران
- شخصیتهای پیشرو در حوزه علوم انسانی ایران
- نظریهپرداز برتر
- مترجم برتر و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره
- انجمن علمی برتر
- نشریه علمی پژوهشی برتر
۱. ضرورت برپایی و برگزاری جشنواره
ماهیّت فرهنگی تعالیم اسلامی و تاریخ ایران، ضرورت تأکید بر نقش و کارکرد علوم انسانی و نیز اهتمام ویژه به اهمیت و اعتلای آن را پیش روی مدیران و برنامهریزان حوزه دانش، فرهنگ و آموزش جامعه قرار میدهد. از این رهگذر، در کنار گریزناپذیر بودن شکلگیری مناسباتی نهادمند برای بازسازی بنیادهای عمومی و اجتماعی تولید دانش و انجام پژوهش، توجه به تقویت و بهبود انگیزه و بنیه اعضای جامعه علمی کشور در جهت ایفای نقشی مولد و پیشرو، امری ضروری است؛ کارکردی که مستعد و برخوردار از بیشترین توان در دستیابی به افق اهداف و برنامههای راهبردی و کلان توسعه علمی کشور است. امری که میتواند در شمار بزرگترین توفیقهای ما در تحقق این اهداف و ارتقاء جایگاه منطقهای و جهانی کشور باشد.
از سر این ضرورت است که سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هـ.ش در تصویری که از جامعه مطلوب و پیشرو در مسیر آرمانهای بلند انقلاب اسلامی و قانون اساسی عرضه کرده است، دستیابی به اهداف آن را نیازمند شکلگیری فعالیتها و جریانهای فراگیر علمی میداند. درحالیکه تدارک زمینه برای تحقق اهداف سند چشمانداز در حوزۀ علم و فناوری، نیازمند فعالیت برنامهمحور و مؤثر علوم انسانی در عرصههای مختلف اجتماعی است و بهرغم اهمیت بیبدیل علوم انسانی در بنیاد و بنای مدنیت و تحول و تمدن نوین، این علوم و جایگاه و کارکرد آن در کشور ما با کمتوجهی در برنامهریزیهای راهبردی ملی روبهرو بوده است و هم از این روست که در کنار دیگر تنگناهای تاریخی، از کموزنی نقش ذهنپروردۀ مدیریتی خود بینصیب نمانده است. یکی از اقدامات ضروری که میتوانست در مسیر تقویت و ارتقای علوم انسانی کشور برای خروج از بند موانع موجود، مؤثر واقع شود، ایده راهاندازی جشنواره بینالمللی فارابی (ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی) بود؛ اقدام و جریانی که از همان آغاز شکلگیری، جامعه علمی کشور و مشتاقان منتظر تحول علمی جامعه از آن استقبال کرده و با حمایت و مشارکت گسترده آنان تداوم یافت.
به منظور عملیاتیشدن و اجرای این عزم و تصمیم ملی، دبیرخانه جشنوارۀ بینالمللی فارابی در سال ۱۳۸۶ در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس و تلاش برای برگزاری سالانه این رویداد علمی را آغاز نمود تا بشود که از این زاویه، هدف «زمینهسازی ارتقای پژوهشهای علوم انسانی و اسلامی» از طریق تشویق پژوهشگران، معرفی آثار پژوهشی و ایجاد فرصت تبادل نظر با عنایت ویژه به «نوآوری»، «بومیگرایی» و «کاربردیبودن» در چارچوب پاسخگویی به نیازها و حل مسئلههای جامعۀ ایرانی بر اساس سند چشمانداز جمهوری اسلامی و برنامههای پنجساله توسعه فراهم آید. با اینحال ضرورتهای برگزاری جشنواره بینالمللی فارابی را میتوان با نگاهی تفکیکیتر در موارد زیر دستهبندی نمود:
الف. ضرورت تقویت اعتبار علوم انسانی
بهرغم اینکه مبادی و متون مربوط به علوم انسانی در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی از اعتبار ویژهای برخوردار است (تا آنجا که میتوان اعتبار تمدن ایرانی ـ اسلامی را بر پایه مبادی، محتوا و مناهج کارگشای دانشِ جامع حوزه علوم انسانی آن فهم کرد)، با این حال طی سده و سالیان اخیر، به نحوی افول این موقعیت مشاهده میشود. به ویژه با غلبه نسبی آموزههای غیربومی بر فضای آموزش و کاهش عمق محتوایی معارف علوم انسانی و بالاخره به حاشیه رفتن آن در مواقف و سازوکارهای تصمیمگیری، پدیداری نامیمون و بیاصالت مرزهای هویت و معرفت بومی و تاریخی کشور را به مخاطره انداخته است. ازاینرو، احیا و توسعه علوم انسانی به مثابه یک ضرورت ملی بر محور بازنگری و درمانجویی نیازمند توجهی بیش از پیش است، ضرورتی که جشنواره بینالمللی فارابی با تأکید بر تقویت اصل «اعتباربخشی به علوم انسانی ـ اسلامی» آن را در دستور کار خود قرار میدهد.
ب. ضرورت نظریهپردازی در حوزه علوم انسانی
نقش فزاینده و مؤثر علوم انسانی کشورها در توسعه قدرت ملی و ارتقای جایگاه بینالمللی آنها، مخصوصا زمانی که یک کشور در پی ارائه الگویی برای زندگی اجتماعی در سطح جهانی است، قابل کتمان نیست. این واقعیت ما را به آنجا رهنمون میشود که واحدهای سیاسی و اجتماعی یک مرز و بوم بدون توجه به اصل «نظریهپردازی» در حوزه دانش انسانی، نمیتوانند به تعریف و تألیف الگویی مناسب و کارگر ـ حتی ـ از توسعه متوازن در شرایط داخلی خود دست یابد. ازاینرو، برای توسعه مرزهای دانش علوم انسانی و دستیافتن به چشماندازهای قدرتمند نظری و علمی ناشی از آن، اقتضا میکند که جریان ارتقاء و جهتمندی به سمت کمال علوم انسانی، احیا و مورد اهتمام واقع شود. چنانکه سابقه تاریخی علوم انسانی و دانشمندان این حوزه حاکی از توان سرافراز آنان در تولید نظریههای راهگشای عمل بوده است.
ج. ضرورت نقد گفتمان غالب بر دانش و پژوهش علوم انسانی
نقد گفتمان، امکانی برای آگاهی از توان موجود و ضرورت عرضه جایگزین است. برای کشوری که اهتمام به بازپرداخت جامعهای پاگرفته در بستر میراث علمی و فرهنگی همخوان با سنن ارزشی خویش دارد نقد گفتمان رایج ضرورتی بیچون است که جز از گذر آن نمیتوان به ارائه نظریه و روش برای توسعه معرفتی و کالبدی آن اقدام کرد. بازسنجی گفتمانهای غالب بر حوزههای دانایی و دانش علوم انسانی، ضرورتی کتمانناشدنی برای تولید و توسعه آنهاست. در این میان، نهادها و مراکزی لازم است تا بخشی از کارکردهای انگیزهسازی، ایدهپروری و تمهید عملیاتی این تحول بزرگ را برعهده گیرند. جشنواره بینالمللی فارابی بهدلیل کارکرد انگیزشی، تبادلی و زمینهسازِ خود میتواند دراینباره نقش مؤثری ایفا کند.
د. تمهید شرایط برای عرضه تولیدات علوم انسانی کشور در عرصه بینالمللی
جشنواره بینالمللی فارابی فرصتی بینظیر برای خلق انگیزش ایدهپردازی و تقویت تمایل به طرحریزی برنامههای پژوهشی علوم انسانی در سطح بینالمللی است؛ فرصتی که با تقویت روح پژوهش و ابتکار در تمام زمینههای علمی، فرهنگی و اسلامی، تقویت باور به توسعه داناییمحور و گسترش دانش در حوزه علوم انسانی را در میان پژوهشگران و دانشوران فراهم میآورد و امکان آزمون آنها را فراهم میکند. دراینباره، جشنواره بینالمللی فارابی را میتوان امکان و انگیزهای برای توسعه فضای رقابت علمی، زمینه فرازگیری ارزش علمی یافتهها و پرداختههای این حوزه دانست که منجر به ارتقای جایگاه آن در گفتمان و نظام مدیریت دانش میگردد؛ رسالتی مهم و کارگشا که وجوب تمهیدی خود را از عینیت ضرورت اهداف و افق موردنظر در سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران مییابد.
۲. مبانی قانونی، اهداف و ساختار جشنواره
الف. مبانی قانونی
تأکید بر ضرورت توجه به توسعه و تقویت علوم انسانی، از جمله موجبات اقبال مسئولان و صاحبنظران کشور به اولویت سیاستگذاری و برنامهریزی راهبردی در مسیر بهبود و تحول کیفی در پژوهشهای علوم انسانی و از این مجرا امکان عملیاتی شدن نخستین گامهای قانونی در تحقق این مهم را فراهم آورد. تصویب تبصره ۸۸ قانون برنامه دوم توسعه را میتوان از جمله اقدامات مؤثر در اینباره دانست که در همان ابتدای امر سهم هزینههای تحقیقاتی را به ۵/۱ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش داد. با تقویت اراده پیشبرد چنین رویکردی بود که در سال ۱۳۷۵ نیز «برنامه ملی تحقیقات» توسط شورای عالی پژوهش به تصویب رسید که از جمله در عناوین برنامه دهگانه آن، «برنامه ملی تحقیقات علوم انسانی» به عنوان سرفصلی اصلی مطرح شد. فراهم شدن چنین مقدماتی زمینهساز استخراج منابع و مواد حقوقی و قانونی مؤید و مجوز برپایی جشنواره بینالمللی فارابی در چارچوب امکانات ظرفیتساز نظام تصمیمسازی کشور گردید. از جمله مبانی قانونی شکلگیری جشنواره میتوان به مواد قانونی زیر ارجاع نمود:
•جشنواره بینالمللی فارابی در اجرای بند ۴ اصل۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برپا شده است؛ آنجا که در مادهای از این
عالیترین منشور تقنینی کشور، «تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینههای علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان» رسالتی مهم برشمرده شده است.
•جشنواره بینالمللی فارابی در راستای تحقق اهداف سند چشمانداز ۱۴۰۴ هجری شمسی کشور برگزار میشود؛ آنجایی که «جمهوری اسلامی ایران» موقعیت قدرت اول علمی، فناوری و اقتصادی منطقه را بهدست میآورد؛ نویدی که الهامبخش جمهوری اسلامی ایران برای شناسایی و بهکارگیری ظرفیتهای علمی کشور و جهان اسلام در سطح بینالمللی است.
•جشنواره بینالمللی فارابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهعنوان یکی از رویدادهای تقویمی ثابت و مهم علوم انسانی بیش از یک دهه در کشور برگــزار میشود.
ب. اهداف جشنواره
هدف کلی جشنواره بینالمللی فارابی را میتوان تمهید و تقویت زمینههای مساعد، توجه به ضرورت تولید دانش علوم انسانی و اسلامی درخور نیازهای جامعه پیشرو اسلامی و ایجاد ظرفیتهای انگیزشی و حمایتی اقبال به پژوهش و نوآوری دراینباره دانست. در همنوایی با این هدف غایی و در ذیل آن، میتوان اهداف زیر را برشمرد:
•شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی؛
•معرفی و ارائه آثار و نظریههای برتر و روشها و طرحهای جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی و مجامع علمی داخلی و خارجی؛
•تشویق تولید، تقویت، توسعه و بومیسازی علوم انسانی در ایران و جهان اسلام؛
•تمهید شرایط مساعد فرهنگی برای توسعه و تعمیق علوم انسانی و اسلامی در کشور برای ترغیب، تشویق و هدایت استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق در این حوزه؛
•کمک به تبیین اهمیت، کارکرد و نقش خطیر و مؤثر علوم انسانی در فرایند برنامهریزی و سیاستگذاری محلی و ملی در زمینههای مختلف؛
•کمک به کاربردی کردن علوم انسانی از طریق شناسایی مسئلهها و نیازهای جامعه ایران و جهان اسلام؛
•ترغیب پژوهشگران برای شناسایی، تصحیح و تحقیق انتقادی در متون و میراث علمی و فرهنگی ایرانی و اسلامی؛
•آشناسازی و عمقبخشی به آگاهی جامعه ایران و جهان اسلام، مخصوصا جوانان، با دستاوردها و کاربردهای علوم انسانی در حوزههای تولید علم، تمدنسازی و مدیریت جامعه؛
•ایجاد فضای مناسب برای حضور فعال علوم انسانی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در تراز جهانی.
ج. ویژگیهای بنیادی جشنواره
جشنواره بینالمللی فارابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دو سازمان بینالمللی یونسکو و آیسسکو، بنیاد ملی نخبگان و همچنین برخی مراکز مهم علمی و پژوهشی داخلی به صورت سالانه برگزار میگردد. مناسبات درونی و ارتباطات سازمانی این جشنواره معطوف به اهداف تعریف شده، بهگونهای سامانیافته که از حداکثر حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری فعال در گستره علوم انسانی و اسلامی برخوردار شود. برای اینمنظور تجارب ارزنده سایر جشنوارههای بینالمللی کشور و دیدگاهها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی فرهنگستانها و مؤسسات پژوهشی و علمی کشور مورد توجه قرار داده شد و در طراحی این جشنواره به کار آمد. افزون بر آن، بسیاری از نهادهای علمی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی بهصورت مؤثر جهت مشارکت درسیاستگذاری جشنواره فراخوانده شدهاند که در مجموع، تلاشی فراگیر و اقدامی جمعی را برای شناسایی و تقدیر از دانشوران برجسته این حوزه شکل میدهد.
این جشنواره در دو سطح «جوان» (۳۵ سال و کمتر) و «بزرگسال» به دریافت، بررسی و انتخاب آثار برگزیده میپردازد و از حیث قلمرو جغرافیایی دو حوزه داخل و خارج کشور را پوشش میدهد. در حوزه داخل کشور، تمامی آثار تولید شده در گستره علوم انسانی و در حوزه خارج کشور، آثار تولید شده در زمینه شناسایی تمدن اسلامی و ایرانشناسی پذیرش و ارزیابی میشوند.
به طورکلی، مهمترین ویژگیهای بنیادی جشنواره بینالمللی فارابی که موجبات تعیّن و تداوم کارکردی و ماهوی آن را فراهم میسازند، به شرح زیر قابل ذکر است:
۱. ادواری بودن: این جشنواره به صورت سالیانه و در ایران برگزار میشود. نخستین دوره جشنواره در بهمنماه ۱۳۸۶، دومین دوره در دیماه ۱۳۸۷، سومین دوره در آبانماه ۱۳۸۸، چهارمین دوره در آبانماه ۱۳۸۹، پنجمین دوره در آبانماه ۱۳۹۰، ششمین دوره در آبانماه ۱۳۹۱، هفتمین دوره آن در بهمنماه ۱۳۹۳، هشتمین دوره آن در بهمنماه ۱۳۹۵، نهمین دوره در دیماه ۱۳۹۶ و دهمین دوره آن در بهمنماه ۱۳۹۷ برگزار شد و یازدهمین دوره آن نیز در مردادماه ۱۳۹۹برگزار میشود.
۲. بینالمللی بودن: مشارکت در جشنواره برای تمامی پژوهشگران )ایرانی و غیر ایرانی( حوزه علوم انسانی و اسلامی آزاد است. این جشنواره برای تبادل آرای متفکران، دانشمندان، پژوهشگران، هنرمندان و نهادهای علمی و فرهنگی جهان، زمینههای لازم را فراهم میآورد، جلوههای فرهنگی، علمی، ادبی و هنری را به جهان معرفی میکند و زمینه آشنایی محققان ایرانی با دستاوردهای جدید علمی و فرهنگی
|
پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
فرایند انتخاب آثار
فرایند «ارزیابی، داوری و انتخاب» آثار پژوهشی طی مراحل زیر انجام میگیرد:
- مرحله اول؛ پالایش علمی: در مرحلۀ پالایش، گروه علمی آثاری را که به لحاظ شکلی دارای معیارهای اولیه «اثر پژوهشی» باشند، برای داوری بر می گزیند و داوران آنها را تعیین می کند. مبنای تصمیم در این مرحله «اجماع مطلق گروه بر رد اثر» است؛ در غیر اینصورت و با وجود احتمال و تردید، اثر وارد مراحل بعدی می شود. در این مرحله، کاربرگ خاص هر اثر تکمیل و داوران آثار تعیین می شوند و صورتجلسه مزبور با ذکر عناوین کلیه آثار رد و برای داوری ارسال شده، توسط همه اعضای گروه امضاء می گردد.
- مرحله دوم؛ ارزیابی همه جانبه اول: در این مرحله آثار انتخاب شدۀ مرحله قبل، برای دو داور متخصص در آن موضوع ارسال می شوند. داوران منتخب گروه علمی به صورت مستقل و ناشناس و بر پایه شاخص ها و معیارهای طراحی شده در کاربرگ های مربوط، به سنجش و ارزیابی آثار اقدام میکنند. چنانچه نظرات این دو داور مغایر یکدیگر تشخیص داده شود، داور سوم توسط گروه تعیین و جمع نمرات دو داور نزدیک به هم مبنای تصمیم خواهد بود. در این مرحله آثاری که متوسط امتیاز آنها ۶۰ درصد و بالاتر است وارد مرحله بعد می شوند.
- مرحله سوم؛ ارزیابی همه جانبه دوم: آثاری که در ارزیابی مرحله قبل حداقل شصت درصد (۶۰%) میانگین امتیاز را کسب کرده اند، دست کم برای دو داور دیگر (غیر از داوران مرحله قبل) ارسال می شوند. پس از اخذ نتایج داوری مرحله سوم، گروه علمی نتایج را بررسی و بر اساس متوسط نمره حاصل از دو مرحله «ارزیابی همهجانبه اول و ارزیابی همهجانبه دوم» به جمعبندی اقدام میکند. کسب حداقل ۷۵ درصد نمره در بخش جوان و ۸۰ درصد نمره در بخش بزرگسال لازمه ورود اثر به مرحله بعدی داوری است.
- مرحله چهارم؛ گزینش گروه: در این مرحله، گروه علمی پس از بررسی میانگین نتایج ارزیابیهای دو مرحله قبل (حداقل چهار داوری تفصیلی برای هر اثر) و لحاظ کردن امتیازات مربوط به «مقالات منتشر شده از نتایج تحقیق» (تا سقف ۲۰ نمره) و ثبت آنها در برگه ارزیابی نهایی، درباره رتبه اثر پژوهشی تصمیم گیری می کند و آثار «برگزیده» یا «شایسته تقدیر» خود را تعیین و فهرست آنها را به همراه پرونده کامل اثر طی نامه رسمی از طریق رئیس دبیرخانه یا دبیر جشنواره به شورای علمی جشنواره معرفی می کند.
- مرحله پنجم؛ گزینش نهایی: گزینش نهایی آثار و تعیین رتبه آنها توسط شورای علمی جشنواره انجام می شود. در این مرحله، رئیس هر گروه آثار برگزیده گروه خود را به همراه تمام سوابق و مستندات مربوط به داوری ها، در جلسه شورای علمی معرفی و از آن دفاع می کند. در این مرحله همچنین سطح آثار برگزیده گروههای مختلف با همدیگر سنجیده می شود و پس از بررسی پرونده تک تک آثار و بحث در خصوص داوری ها، با رأی اکثریت اعضای شورا آثار برگزیده و رتبه آنها تعیین می شود.
|
پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
اهداف
هدف کلی جشنواره بینالمللی فارابی را می توان تمهید و تقویت زمینههای مساعد، توجه بلیغ به ضرورت تولید دانش علوم انسانی و انسانی درخور نیازهای جامعه پیشرو اسلامی و ایجاد ظرفیتهای انگیزشی و حمایتی اقبال به پژوهش و نوآوری دراینباره دانست. درهمنوایی با این هدف غایی، دو دسته از اهداف انضمامی و طولی آن نیز به شرح زیر قابل اشاره است:
الف. اهداف کلان و درازمدت
بسترسازی تولید دانش علوم انسانی و اسلامی؛
ایجاد نگرش مثبت به علوم انسانی و ضرورتهای استفاده از آن در تبیین پدیدههای انسانی؛
معرفی نقش علومانسانی در توسعه دانش بشری، مدیریت اجتماع و تمدنسازی در گذشته و اکنون؛
فرصتسازی برای عرضه نظرات و نقد آنها و تقویت و توسعه ایده بازنگری علوم انسانی در ایران و جهان اسلام؛
بازنمایی توان علمی ایران و جامعه اسلامی در حوزه علوم انسانی اسلامی؛
کمک به تبیین اهمیت، کارکرد و نقش مؤثر علوم انسانی در فرایند برنامهریزی و سیاستگذاری ملی و بینالمللی؛
ب. اهداف خرد و کوتاهمدت؛
تمهید شرایط مناسب برای تشویق و هدایت استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق در حوزه علوم انسانی و اسلامی؛
کمک به کاربردیشدن علوم انسانی از طریق شناسایی مهمترین مسائل در گستره جامعه ایران و جهان اسلام؛
شناسایی و معرفی استعدادهای برتر حوزه علوم انسانی و اسلامی جهت بهرهمندی از توان ایشان در فرایند توسعه مرزهای دانش.
|
پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ -
روابط عمومی
تهران، پاسداران، خیابان شهید مؤمن نژاد (گلستان یکم)، پلاک 124، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کد پستی: 1666914711
شماره تلفن: 22570666 یا 22570777
شماره فکس:22570722
ساعات پاسخگویی: شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 ال 16
|
|
|
سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ -
«هشتمین جشنواره بین المللی فارابی» کلید خورد
نخستین جلسه شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور قائم مقام و دو تن از معاونان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر اعضای شورای سیاستگذاری برگزار شد.
|
|
|
|
|