دوشنبه 11 فروردین 1404 |

مراسم تجلیل و قدردانی از برگزیدگان بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی

 | تاریخ ارسال: 1402/6/5 | 
  

دفعات مشاهده: 244 بار   |   دفعات چاپ: 43 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

اهدای جایزه جشنواره فارابی به علامه شیخ جعفر المهاجر برگزیده چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در لبنان

 | تاریخ ارسال: 1402/5/25 | 
  

دفعات مشاهده: 187 بار   |   دفعات چاپ: 34 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

پیام تسلیت دکتر رضا غلامی بمناسبت درگذشت استاد کوروش صفوی

 | تاریخ ارسال: 1402/5/21 | 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی در پیامی درگذشت استاد کوروش صفوی را تسلیت گفت

دفعات مشاهده: 142 بار   |   دفعات چاپ: 42 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

تعیین دکتر خامه‌یار به عنوان نماینده جشنواره بین‌المللی فارابی در همایش تجلیل از جناب شیخ جعفر المهاجر

 | تاریخ ارسال: 1402/5/16 | 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی طی نامه‌ای دکتر خامه‌یار؛ عضو شورای بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فارابی را برای حضور در همایش تجلیل از جناب شیخ جعفر المهاجر، دانشمند برجسته و اسلام‌شناس مبرز از کشور لبنان، و برگزیده بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی،  و اهدای لوح تقدیر، تندیس و هدیه این جشنواره تعیین کردند. 

دفعات مشاهده: 134 بار   |   دفعات چاپ: 39 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

طی مراسمی از سوی وزیر فرهنگ لبنان: اهدای لوح تقدیر و جایزه جشنواره بین‌المللی فارابی به شیخ جعفر المهاجر

 | تاریخ ارسال: 1402/5/14 | 
مراسم قدردانی و اهدا جایزه شیخ جعفر المهاجر برگزیده بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی برگزار می شود.

دفعات مشاهده: 153 بار   |   دفعات چاپ: 60 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی + کلیپ

 | تاریخ ارسال: 1402/4/28 | 
  

دفعات مشاهده: 410 بار   |   دفعات چاپ: 42 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

گزارشی از ضیافت نخبگان علوم انسانی؛ از بنگاهی برای ارائه مدرک به نام دانشگاه تا ۶ ایراد اصلی در تحقیقات علوم انسانی

 | تاریخ ارسال: 1402/4/21 | 
 پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم شامگاه دوشنبه (۱۹ تیر) و ساعاتی بعد از برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی میزبان شماری از برگزیدگان ایرانی این جایزه در تالار فارابی پژوهشگاه بود تا در یک گردهم‌آیی صمیمانه و مطابق هر سال ضمن آشنایی بیشتر این برگزیدگان زمینه‌ای برای بیان دغدغه‌های آنان و راهکارهای‌شان برای حل مسائل جامعه فراهم شود.
 

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی صبح دوشنبه در مرکز همایش‌های صداوسیما با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و شماری از روسای دانشگاه‌ها و شخصیت‌های برتر حوزه علوم انسانی و اسلامی برگزار شد و برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند.


رئیس پژوهشگاه در این مراسم، گذار از مدیریت سنتی و محاسبه‌ناپذیر به مدیریت علمی و محاسبه‌پذیر را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: نداشتن ابتکار عمل برای شکل‌دهی به مدیریت علمی، به حجم ناکارآمدی های برخی دستگاه‌ها خواهد افزود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضا غلامی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، اهداف بزرگ و افتخارآمیزی داریم اما با روش‌های موجود مدیریتی، هم فرصت چندانی برای تحقق این اهداف فراهم نشده و هم بر حجم مشکلات افزوده خواهد شد.

وی با طرح این سوال که حکمرانی و مدیریت علمی چه مختصات و مولفه‌هایی دارد یا چگونه و در چه بستری می توان به این مهم رسید، گفت: این یک پرسش مهم از علوم انسانی است و باید زمینه پاسخ قوی به این پرسش را مهیا کنیم. البته گام اول در پاسخگویی به این پرسش، رسیدن به تحلیلی علمی، واقع بینانه و به دور از سیاست‌زدگی از وضع کشور با همه جزئیات و گمانه‌زنی ها درباره آینده است که امروز به دلایل گوناگون وجود ندارد.

غلامی افزود: البته از نظر من نبود این تحلیل، سه علت دارد؛ تولید نشدن یا در دسترس نبودن اطلاعات دقیق و روزآمد، نبود تحلیل وضعیت کشور در دستور کار دانشگاه‌ها به علاوه‌ مواجه نشدن روش‌مند با تحلیل در مواردی که قصد تحلیل وجود دارد اما کمبود انگیزه و اشتیاق‌ کافی مانع کار می شود.

رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره فارابی به کم‌کیفیتی تحقیقات و آموزش در علوم انسانی اشاره کرد و افزود: واقعاً درباره کیفیت علوم‌ انسانی شرایط قابل توجیهی نداریم. بخشی از دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، حتی در دانشگاه‌های مشهور آموزش باکیفیتی نمی‌بینند و بعضی دانشگاه‌ها به بنگاه ارائه مدرک تبدیل شده‌اند. وضع پژوهش در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم انسانی وخیم است؛ زیرا نه‌تنها مسائل پژوهشی با نیازهای درجه یک کشور فاصله زیاد دارد، سرمایه‌گذاری در پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی ناچیز و حتی در حد صفر است.

وی تاکید کرد: به دلیل نبود مدیریت های علمی، دستگاه‌های ما فاقد مساله علمی به معنای مصطلح هستند. یعنی نه‌فقط مساله علمی ندارند بلکه دنبال یافتن مساله علمی هم نیستند. تصور می‌شد شکاف اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی، تَرَک خوردن ساختمان هویت ملی، جابجایی یا به هم‌ریختگی ارزش ها، اختلال و اغتشاش در افکار عمومی، کاهش مشارکت سیاسی، وجود سطحی از قانون گریزی، وجود حد قابل اعتنایی از تبعیض و فساد و امثال این ها برای برخی از مسئولان مساله علمی است، اما خیلی از مسئولان به این موارد به چشم‌ مساله پیچیده اجتماعی نگاه نمی کنند یا آنها که این‌ موارد را مساله ظریف و ذواضلاع اجتماعی تلقی می کنند، راه حل های ساده‌سازی شده برای آنها دارند. با این وصف، گلایه بعضی مسئولان از علوم انسانی مبنی بر پاسخگو نبودن به نیازها، گلایه‌ای تشریفاتی و تزئینی است.

 
  • بنابراین وقتی مدیریت ها علمی نباشند، دانشگاه‌ها به موجودات کم‌ارزش تبدیل می‌شوند و حداکثر، دیوان‌سالاری بیمار و مدرک‌گرا، آنها را به بنگاه صدور مدرک تبدیل می کند.

غلامی لازمه شکل گیری مدیریت علمی و محاسبه پذیر در ایران را دو عنصرِ در هم تنیده دانست و گفت: داشتن خط عقلانی و واقع بینانه‌، روشن و جزئی نگر به پیشرفت، باور و عمل به تمام حلقه‌های زنجیره نظام مردم سالاری دینی است.
 
رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم گفت: جمهوری اسلامی ایران، از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در پی پیشرفت همه جانبه بوده و تاکنون با مجاهدت های مردم و مسئولان، به توفیقات مهمی دست یافته است. اما هنوز در خصوص الگوی پیشرفت خط روشنی نداریم و دستاوردهایی هم که تاکنون به منزله الگو یا نقشه پیشرفت تهیه شده، کلی‌گویی های تزئینی است و در عمل، اثر مشخص و قابل اعتنایی را نمی توان برای آن قائل بود.


وی توضیح داد: در عرصه مردم سالاری دینی که باید آن را یک موهبت الهی برای ملت ایران دانست، کاستی های نظری و به ویژه عملی کم نیستند؛ الگوی ما برای مشارکت سیاسی مشخص نیست یا اگر مشخص است به آن به نحو کامل عمل نمی کنیم. الگوی ما در زمینه نظارت همگانی، الگوی ما در ساحت شفافیت، الگوی ما در عرصه اعتراض سیاسی یا الگوی ما در حوزه بروکراسی روشن‌ نیست و یا اگر روشن است به شکل زیگزاکی به این الگوها عمل می‌کنیم و نهادی برای مراقبت عملی و قاطع از نظام‌ مردم‌ سالاری دینی نداریم. مطمئنا اگر این دو عنصر در کشور ما تقویت شود، خود به خود بخش عمده‌ای از بسترهای طبیعی حکمرانی علمی در کشور مهیا می‌شود.

حجت الاسلام غلامی اظهار داشت: حکمرانی علمی و دانشگاه، دو شریک صمیمی هستند. حکمرانی علمی به رشد کیفی دانشگاه در عرصه علوم انسانی و اجتماعی کمک می‌کند و دانشگاه به تحقق و اعتلای حکمرانی علمی مدد می رساند. پس به هر دو نیاز داریم، یکی بدون دیگری بی معناست.

رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره فارابی گفت: گفت‌وگوهای نخبگانی در کشور ما کم است و این کمبود و فقر گفت‌وگو به محیط دانشگاه نیز سرایت کرده است. یعنی گفت‌وگوهای علمی از یک طرف میان خود استادان و از طرف دیگر، میان استادان و دانشجویان و از زاویه مهم تر، میان دانشگاهیان و حکمرانان ناچیز است. چند عنصر ازجمله سیاست‌زدگی و وارد شدن دعواهای جناحی در گفت‌وگو، ایدئولوژی زدگی و تقسیم صحنه گفت‌وگو به دو بخش حق و باطل، ضعف واقع‌بینی و احاطه ایده‌آل‌گرایی مبهم بر گفت‌وگوها، کمبود انگیزه و امید، رواج بی‌تفاوتی و مسئولیت ناپذیری اجتماعی و کم‌سو شدن شعله اخلاق گفت‌وگو در کاهش این گفت‌وگوها تاثیرگذار بوده است.

غلامی یادآور شد: ضعف مفرط گفت‌وگو در ساحت نقد آزاد هم وجود دارد. یعنی به طور کل، نقد آزاد در کشور کم است و در دانشگاه‌ها حتی در عرصه های علمی ناچیز است، چه رسد در باب امور عمومی کشور. البته دانشگاه‌ها در علوم انسانی و اجتماعی، باید در نقد و بررسی همه جانبه شرایط کشور و شیوه حکمرانی، پیشتاز باشند.

وی افزود: هیچ‌ جا به اندازه دانشگاه‌ها سزاوار نقادی اوضاع جامعه نیست. نقدی که دانشگاه از پایگاه علمی می کند، برای نظام‌ حکمرانی یک ثروت بزرگ است ضمن آنکه دانشگاه نیز برای اشراف به وضع کشور و جزئیات آن، چاره ای جز بهره گیری از مزیت های منحصربه‌فرد نقد ندارد. اما نقدپذیری از سوی حاکمیت و نخبگان سیاسی و روش‌مندتر کردن نقادی از سوی دانشگاه لازم است.


جای خالی اثر برگزیده در تحقیقات میان‌رشته‌ای

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی نیز در این نشست با اشاره به کاهش آثار رسیده به دبیرخانه در این دوره اظهار داشت: یکی از دلایل این امر کاهش سیر تولیدات حوزه علوم انسانی به دلایل مختلف مالی و غیره است.

مهدی عباس‌زاده با اشاره به قالب‌های مختلف دریافت آثار شامل کتاب، طرح پژوهشی، رساله دکتری یا رساله سطح چهار حوزه و مقالات پژوهشی گفت: مقالات پژوهشی را در این دوره اضافه کردیم ولی فقط شامل مقالات در حوزه علوم انسانی و اسلامی بود.
وی با اشاره به داوری دقیق و سخت در این جشنواره گفت: ۶۰۰ داور با جشنواره همکاری کردند و بعد از چهار مرحله داوری از ۲ هزار و ۱۶۳ اثر رسیده به دبیرخانه حدود ۱۰ درصد یعنی ۲۰۰ اثر به داوری همه‌جانبه و از این تعداد ۱۹ اثر به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر شناخته شدند.

عباس‌زاده گفت: در مورد برخی آثار حتی چهار مرحله داوری کافی نبود و داوران درخواست داوری بیشتر دادند و داور پنجم یا ششم هم اثر را قضاوت کردند. همچنین داوری امسال برای اولین بار به صورت برخط بود.

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی همچنین با اشاره به نتایج داوری‌ها در این جشنواره توضیح داد: امسال برای دومین سال متوالی هیچ اثر برگزیده‌ای در تحقیقات میان‌رشته‌ای نداشتیم. در حالی که مرز دانش را در علوم انسانی در دنیا همین تحقیقات میان‌رشته‌ای تعیین می‌کند.

وی بر اساس نتایج داوری‌های این دوره گفت: شاهد ۶ مشکل اساسی در تحقیقات علوم انسانی بودیم که همه به موضوع حل مساله برمی‌گردد. یعنی پیوند مناسب بین حاکمیت و دانشمندان علوم انسانی برقرار نیست.

عباس زاده این مشکلات را برشمرد و اظهار داشت: تبدیل نشدن یافته‌های پژوهش به الگو، نظریه و راهکار عملی، فقدان نوآوری و غلبه رویکرد توصیفی، نامتناسب بودن روش تحقیق، فقدان مساله‌محوری و غلبه موضوع‌محوری، نبود جامعیت و روزآمدی منابع، نبود چارچوب نظریه تحقیق مجموع ایرادات اصلی بوده است که ۶۰۰ داور این دوره به آثار گرفتند.


تسهیلات بنیاد نخبگان برای برگزیدگان جشنواره

وی در بخش دیگری از سخنان خود از رایزنی با بنیاد ملی نخبگان برای افزایش تسهیلات برگزیدگان این جشنواره خبر داد و گفت: یک کارگروه ویژه علوم انسانی در بنیاد ملی نخبگان تاسیس شد که پژوهش‌های علوم انسانی در این کارگروه بررسی شده و منتخبان به طور ویژه حمایت می‌شوند. همچنین اگر هسته‌های حل مساله استادمحور تشکیل شود، هزینه‌های این هسته‌ها را به مدت یک سال بنیاد نخبگان متقبل خواهد شد.

عباس‌زاده تاکید کرد: طرح شهید احمدی روشن ۲ که طرحی برای دانشجویان است نیز شامل برگزیدگان این جشنواره می‌شود که می‌توانند با تشکیل حلقه‌های حل مساله از بنیاد حمایت دریافت کنند، هیات‌های اندیشه ورز نیز می‌توانند برای دستگاه‌های دولتی گزارش راهبردی تهیه کنند و از حمایت بنیاد برخوردار می‌شوند که این هیات‌ها می توانند از برگزیده‌های فارابی باشند. همچنین بنیاد پژوهانه‌ای برای استادانی که جوایز بین‌المللی دریافت می‌کنند دارد که شامل برگزیدگان فارابی می‌شود.

به گفته وی بنیاد ملی نخبگان رویداد سرامدان علمی را برگزار و طی آن از این افراد تجلیل می‌کند که بخشی از آنها می‌توانند از برگزیدگان فارابی باشند و در این رویداد امتیاز ویژه‌ای دارند و بنیاد اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی هم برای پیشبرد تحقیقات برگزیدگان جشنواره فارابی از این دوره در نظر گرفته است.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی و رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی نیز در این نشست شکل‌گیری و برگزاری جشنواره فارابی را محصول نگاه متفاوت به حوزه علوم انسانی دانست و گفت: امروز می‌دانیم ماهیت علوم فنی مهندسی و علوم انسانی و علوم پایه متفاوت است.
محمدجواد هراتی افزود: اگر بخواهیم علوم انسانی را طوری در نظر بگیریم که مبنای قرآنی هم داشته باشد، نیازمند تلاش و گفتمان سازی است که باید در موسسات آموزش عالی انجام شود.

وی ادامه داد: این کار از چند دهه قبل شروع شده ولی در وزارت علوم دولت سیزدهم مرکز علوم انسانی تاسیس شد و در این دوره از جشنواره جایزه منشور توسعه فرهنگ قرآنی هم به جشنواره اضافه شد تا در علوم انسانی به سمت علوم انسانی‌ قرآن‌بنیان برویم.

جشنواره بین‌المللی فارابی که تاکنون ۱۴ دوره آن برگزار شده، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که توسط وزارت علوم به صورت سالانه و با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارائه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیرایرانی برگزار می شود.

این جشنواره در ۱۵ گروه علمی شامل اخلاق، ادیان و عرفان، تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، حقوق، زبان، ادبیات و زبان‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقــه‌ای، علــوم قــرآنی، تفسیـر و حدیث، فقــه و اصـــول، فلسفه، منطق و کــلام، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، مطالعات میان رشته‌ای و مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی بهترین آثار را در چهار قالب کتاب پژوهشی، گزارش اختتام‌یافته پژوهش، رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد شناسایی و معرفی می‌کند.


 
 
 

دفعات مشاهده: 286 بار   |   دفعات چاپ: 49 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

رئیس مجلس شورای اسلامی: جشنواره فارابی دیپلماسی علمی با غرب و منطقه را ایجاد کرد

 | تاریخ ارسال: 1402/4/19 | 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره فارابی ظرفیت خوبی برای دیپلماسی علمی با غرب و کشورهای منطقه ایجاد می کند وفضای مناسبی برای بازتاب فعالیت های دانشمندان مسلمان و دانش اسلامی در فضای بین المللی دارد. 

آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره فارابی امروز (دوشنبه، ۱۹ تیر ۱۴۰۲) در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد. دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: اندیشمندان، دانشمندان و پژوهشگران ما به خصوص در حوزه علوم انسانی و نهاد علم تنها مسیر حل مسائل و مشکلات و چالش های ما در کشور هستند. از این نگاه است که می توان پیش روی خودمان را در آینده به درستی تشخیص دهیم و به سمت درستی گام برداریم و با خطا پیش نرویم. 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان یک خدمت گذار در مجلس شورای اسلامی و نماینده شما در این سنگر، امروز دست نیاز به سمت شما عزیزان دارم. جناب آقای دکتر داوری اردکانی، اندیشمند عزیز ما اینطور بیان می کنند که «ایران پر از مشکل است اما مسئله ندارد». یعنی جامعه از مشکلات خود بسیار و شاید بی شمار رنج می برد اما مسئله نداریم و کمتر به حل مسئله های خود می اندیشیم و یا حل آسان آنها را در نظر می گیریم.
وی تصریح کرد: فکر می کنیم حل آن ها ساده است. برداشت من از این سخن این است که اولا مشکل های ما باید به موضوع فکر و تامل تبدیل شود و ثانیا گاهی می توان چندین مشکل را در قالب یک مسئله فهمید که راه حل را نیز در دل خود دارد. ثالثا همه مسئله ها همیشه به مشکل ها بر نمی گردد. در فقدان نظریه پردازی، دیگران با عینک های خود چنین پدیده ارزشمندی را روایت می کنند و حرف های شبه علمی خود را بر کرسی می نشانند. 
او خاطرنشان کرد: نه تنها در دهه ۹۰ تجربه های خوبی از نظر رونق تولید و رشد اقتصادی نداشتیم، بلکه از نظر فکری و نظری در عرصه علوم انسانی و  اسلامی هم دهه خوبی را پشت سر نگذاشتیم. بر سراین پیچ تاریخی که اکنون در سر آن هستیم، فرصت هایی پیش روی ما است تا بتوانیم عقب ماندگی خود را جبران کنیم. اگر علوم انسانی جایگاه شایسته خودش را در تداوم نهضت نرم افزاری و تولید علم که در دهه هشتاد پیدا کرده بود ادامه می داد، چه بسا شاهد رخ دادهایی مثل نا آرامی های سال گذشته نمی بودیم یا مواجهه متفاوتی با آن داشتیم. 
دکتر قالیباف با اشاره به اهمیت فراخوان برای فقه حکومتی و حکمرانی یادآور شد: اگر این مسئله را جدی می گرفتیم امروز با مسئله های تودرتوی عرفی و قانونی پیرامون حجاب مواجه نمی شدیم. برخی کل علوم انسانی را فرآورده دنیای مدرن می دانند اما ما ضمن تکیه بر میراث و ذخایر علمی خود در برابر بنیادها و دستاوردهای علوم انسانی، می گوییم اهل تقلید نیستیم اما اهل اقتباس هستیم. 
وی تاکید کرد: باید آنچه را که متناسب با نیاز و پیشرفت با روزگار خودمان است فرا بگیریم اما قرار نیست تا ابد شاگرد دیگران بمانیم. در برابر آنچه از بزرگان علم دریافت می کنیم حیرت زده هم نیستیم بلکه اعتماد به نفس داریم و ابتکار عمل را از دست نمی دهیم. این بزرگترین سرمایه ای است که حضرت امام  با انقلاب اسلامی به ملت ایران بخشید و اکنون در هر میدانی از میدان های تمدن سازی به کار ما می آید. 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی زمینه پرسش های مهمی در زمینه علوم انسانی فراهم شد که فرصت خوبی پیش روی جهان دانش در اختیار ما داده است. از جمله آن ها در باب نسبت علم و دین و نسبت سیاست و دین است. این موضوعات زمینه بحث های نظری مهمی را فراهم آورده است و برخی از بنیادهای علوم انسانی متعارف را به چالش کشیده الست. البته امروز و در گام دوم انقلاب اسلامی، کشور ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این زمینه است و ما به طور مضاعف به حرکت عالمانه و برخورد حکیمانه با پدیده و راه حل ها نیازمند هستیم. 
قالیباف به ضرورت بازخوانی و بازاندیشی در علوم انسانی و اسلامی در چله دوم انقلاب اسلامی به منظور حکمرانی نو اشاره کرد و افزود: اگر غیر از این باشد دچار «ناحکمرانی» می شویم و در دام حکمرانی کهنه گرفتار خواهیم ماند. یعنی دچار اشتباه هایی خواهیم شد که بار هزینه ها روی دوش مردم می افتد. در افق نزدیک پیش رو یعنی همین برنامه هفتم توسعه کشور نیازمند یک برنامه پیشرفت توام با عدالت بر مبنای علوم انسانی و اسلامی است. 
او با اشاره به برنامه هفتم توسعه که در دست بررسی مجلس شورای اسلامی است تصریح کرد: برنامه هفتم بدون آنکه ما را از برخورداری فناوری های نوین محروم کند، باید ما را به میراث علمی و معنوی در عرصه های مختلف زندگی پیوند دهد. آن احساس تحیر و حقارتی که عده ای در برابر فرهنگ غرب دارند ناشی از کم کاری در فرهنگ خودی و دانش بومی در کشور است. تا زمانی که ما در تدوین برنامه های توسعه توجه شایسته ای به علوم انسانی نکنیم و به نظریات مبتنی بر فرهنگ اصیل خود نرسیم، همچنان ناگزیر دنباله روی غرب خواهیم ماند و در علوم دیگر هم سرمشق دیگران نخواهیم شد. 
او اضافه کرد: اگر امروز در سطح جامعه نارآمی و در سطح حکمرانی ناکارآمدی می بینیم، از نشانه های عدم بلوغ علمی در این عرصه است. اگر اهل سیاست به دنبال حل مسئله و نشان ندادن کارآمدی دین در یک جامعه سالم و متعادل و قوی هستند، باید پای یافته ها و رهاوردهای اهل علم بنشینند و در بلند مدت جواب حل مسئله های نظام حکمرانی تنها و تنها در دست نهاد علم است. 
او با تاکید بر این که جامعه ایرانی در تاریخ معاصر جامعه ای ناآرام بوده است خاطرنشان کرد: بخشی از این ناآرامی حاصل ناکارآمدی حکمرانی در کشور است اما بخش دیگر به ویژگی تاریخی ایرانیان در آرمان خواهی و ارزش مداری بر می گردد؛ امری که بعد از انقلاب اسلامی به نحو گسترده تری بروز پیدا کرده است. از همین رو است که علوم انسانی و اسلامی نقش کلیدی در ادامه حرکت تمدان ساز مردم ایران دارد. این فرزانگی که برای حکمرانی و جهان داری لازم است، از واقع بینی به دست می آید که علوم انسانی به ما عرضه می کند. اگر چنین بصیرتی در کار ما نباشد، گویی روی جاده موفقیت راه نمی رویم و حتی سرعت بیشتر ما را از اهداف مان دورتر خواهد کرد. 
دکتر قالیباف در ادامه اظهار کرد: آنچه امروز پس از ساله ها بحث در محافل علمی و تجربه در میدان های سیاست می دانیم، آن است که باید از هرگونه خوش بینی و بدبینی دست برداریم و آرمان خواهی واقع بینانه را جایگزین آن کنیم. متاسفانه نگاه حاکم در دهه گذشته بذر علوم انسانی را آشفته کرده و هم گره های حکمرانی را کور کرده است. 
وی اضافه کرد: اگر زمانی جامعه شناسان ما از آسیب های اجتماعی سخن می گفتند، به سیاه نمایی متهم می شدند اما در اواسط دهه ۹۰ متوجه اشتباه خود و دیر فهمی مسئله شدیم. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کار کاهش یا ریشه کنی آسیب های اجتماعی سخت تر شده بود. همچنان که بعد از سال های بعد از دفاع مقدس با خام اندیشی خیال کردیم باید رویکرد مردمی و جهادی را عرصه حکمرانی کنار بگذاریم و اگر از علوم اجتماعی استفاده غیرانتقادی و اجتهادی کنیم، نسخه های غربی ما را به غافله پیشرفت خواهد رساند. از این روی می توان گفت ما در زمینه علوم انسانی و  حکمرانی غافل بوده ایم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی بازگشت به نهضت نرم افزاری را راه اعتلای علوم انسانی و اسلامی در چله دوم انقلاب اسلامی دانست و افزود: بنده در بحث های مختلف درباره این موضوع اشاره کردم که اگر در کشور به دنبال استقلال و پبیشرفت هستیم باید یک کشور مولد باشیم. باید به این سوال پاسخ دهیم چه چیزی تولید کنیم؟ ما باید قدرت، معرفت، ثروت و منزلت تولید کنیم و لحظه ای از آن غافل نباشیم و این موضوع جز در نهاد علم و در نزد اندیشمندان و دانشمندان در جای دیگری نیست. این رسالتی است که بر دوش عزیزان و بزرگان ما است. از طرف دیگر جامعه ما نیاز به بالا بردن سطح عقلانیت عمومی دارد. 
وی اضافه کرد: به تصریح رهبر انقلاب این یکی از وظایف دارای اولویت دولت اسلامی است. اگر سطح تفکر مردم را ارتقا یابد، در این صورت است که می توانیم از پیشرفت کورکورانه و بدون اندیشه دور شویم. هر چه فرهنگ عمومی ما در زمینه دانایی و سنجش گری تقویت شود، ابتکارو خلاقیت ما هم بیشتر خواهد شد. رهبر انقلاب از ابتدای امثال برای چندمین بار و در یک مقطع حساس بحث ضرورت تحول را مطرح کردند اما متاسفانه تحرک چندانی در این زمینه مشاهده نمی کنیم. قابل تصور نیست که تحول در عرصه حکمرانی کشور بدون تحول در قلمرو علوم انسانی اتفاق بیفتد. لازم است مطالبه رهبر انقلاب را به عنوان فراخوان برای تولید تحول ساز تلقی کنیم و همه ظرفیت و استعداد کشور وارد میدان شود. 
او با اشاره به نقش تحول ساز جشنواره فارابی تاکید کرد: جشنواره بین المللی فارابی با تقویت و توسعه شبکه نخبگان و مسلمان نقشی اساسی در تربیت اندیشمندان علوم انسانی دارد و ما را در مسیر تحول سازی ایران هدایت می کند. این جشنواره در حل مسائل و دغدغه های نظری و علمی جهان اسلام همچون صلح همراه با امنیت و عدالت و دین داری آمیخته با پیشرفت موثر است. 
وی با تاکید بر اینکه جشنواره فارابی ظرفیت خوبی برای دیپلماسی علمی با غرب و کشورهای منطقه ایجاد می کند، افزود: در همین راستا فضای مناسبی برای بازتاب فعالیت های دانشمندان مسلمان و دانش اسلامی در فضای بین المللی دارد. امیدوارم طرح های توسعه مناسبی در این راستا تدارک دیده شود تا اثرگذاری واقعی تر و عینی تر را شاهد باشیم. 
دکتر قالیباف به تدوین برنامه هفتم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: ما در یک سال اخیر و سال پیش رو که سال باقی مانده از این مجلس است، این فرصت را فراهم کردیم که در موضوعات مهم از اندیشمندان استفاده کنیم و در موضوعات کلیدی اعم از طرح ها و لوایح از اندیشمندان بهره ببریم و از نظریات آن ها به صورت مستقیم استفاده کنیم. 
وی اضافه کرد: بیش از چهارصد نفر از نخبگان و اندیشمندان در مدت کمتر ۴۸ ساعت که برنامه هفتم توسعه بارگزاری شده، نظرات بسیار دقیق و خوبی برای کارشناسی و تصمیم گیری ارائه کردند. این کار هرگز کار صوری نیست و الان درست در نقطه ای هستیم که هر پیشنهاد قوی و خوب می تواند این برنامه را در بخش های مختلف خود تقویت کند. 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باور داریم که بدون همراهی نخبگان حتما قادر نخواهیم بود برنامه دقیق و خوبی را در عرصه های علمی و آموزشی و چه در عرصه های حوزه حل مشکلات عمومی جامعه در حوزه معیشت و اقتصاد و چه در عرصه مسائل فرهنگی و اجتماعی تدوین کنیم. در همه این بخش ها نیازمند این هستیم که بتوانیم یک طرح کاملا دقیق و کاملا متفاوت را با آنچه در گذشته داشتیم تدوین کنیم. واقعیت این است که ما روند برنامه سوم تا برنامه ششم توسعه را که بررسی کردیم و متوجه شدیم برنامه ریزی و نحوه اجرای ما در خوشبینانه ترین حالت در حدود ۳۰ درصد اجرا شده است. اگر برنامه ای هم نمی داشتیم این ۳۰ درصد در روال جاری اتفاق می افتاد. برای برنامه هفتم شیوه برنامه ریزی را هم متفاوت دیدیم. دولت در این زمینه تلاش کرد. حتی دولت در سه نوبت در طرح خود تجدید نظر کرد. امروز هنوز هم این برنامه نیازمند توجه و خرد جمعی شما است.  
او با اشاره به اهداف برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: یک نکته که می خواهم اشاره کنم این است که ما از جهت اقتصادی در برنامه هفتم به دنبال این هستیم که به یک ثبات اقتصادی در پایان برنامه برسیم و به گونه ای عمل کنیم که از همان سال اول برنامه نه تنها برای مدیران و مسئولان بلکه برای مردم و آحاد جامعه معلوم شود که در مسیر تحول برای ثبات اقتصادی قرار گرفتیم.
وی یادآور شد: از طرفی دیگر این توجه را هم داریم که برنامه براساس سیاست های کلان حتما باید مسئله محور حرکت کند و نوع برنامه ریزی برای برنامه هفتم هم با تکیه بر همین نگاه به سمت مسئله محوری و حل مسائل اساسی است. طبیعتا این مسائل را هم باید با اولویت و با تعداد محدود انتخاب کنیم و بر آن متمرکز شویم و توان حل مسئله را پیدا کنیم.
قالیباف خانواده را مخاطب اصلی برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: خیلی مهم است که بدانیم مخاطب برنامه کیست. تا الان به این جمع بندی رسیدیم که همه شاخص هایی که دنبال می کنیم بر مبنای خانواده است. ما نیازمند یک تحول اساسی حکمرانی هستیم. 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی درباره حَکَم حرف می زنیم از دو بخش شکل گرفته است. یک بخش تشخیص علمی و یک بخش تصمیم سیاسی است. ترکیب این دو است که ما را به سمت حکمرانی درست می برد. هر دوی این ها نیازمند نهاد علم است. ما سیاستمداران اگر این تصمیم های سیاسی را بدون تکیه بر تشخیص علمی تصمیم بگیریم، به بیراهه رفتیم و بر جاده ای رفتیم که به مقصد نمی رسیم. امیدواریم در این شرایط که نیازمند یک تحول اقتصادی هستیم از نظرات شما اندیشمندان استفاده کنیم. 

دفعات مشاهده: 293 بار   |   دفعات چاپ: 37 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: نمایه و نمایانی علم یک ضرورت است

 | تاریخ ارسال: 1402/4/19 | 
آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمع زیادی از محققان و پژوهشگران عرصه علوم انسانی امروز دوشنبه ۱۹ تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  در این جشنواره  ضمن خیر مقدم خدمت حاضران در جمع و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و آرزوی سلامتی برای رزمندگان و نیروی نظامی در کشور گفت: امنیت و آرامش در زندگی  امروز و اینکه کار علمی انجام می‌دهیم  به خاطر ایثار و از خودگذشتی رزمندگان، نیروهای نظامی، انتظامی، ارتشی‌ها و سپاهیان عزیز است که در اقصی نقاط ایران اسلامی از کیان و ناموس کشور دفاع می‌کنند.
وزیرعلوم با طرح این پرسش که علم نمایه و اینکه چرا علم نمایه سازی می‌شود و مجبورهستیم تولید علمی را نمایه سازی کنیم؟ و چه دلیلی وجود دارد بعد از اینکه نمایه سازی کردیم برای رویت پذیری و دیده شدن علم تلاش کنیم؟  خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های نمایانی علم برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله  جشنواره فارابی است که از طریق آن دانشمندان و عزیزانی که تلاش در عرصه علم  و تولید آثار فاخر و پژوهش‌های ارزشمند داشتند را به نمایش بگذاریم و معرفی کنیم.
وی ادامه داد: بخشی از نمایانی علم اختصاص به الگوسازی و معرفی افراد موفق دارد. یکی از اختلافات بین متفکران مختلف این است که چرا علم باید نمایه شود. اگر علم نمایه نشود، پژوهشگری که کار تحقیقاتی انجام می دهد و پژوهش خود و نتیجه آن را منتشر نکند امکان دارد که آن موضوع را فرد دیگر و گروه دیگری انتخاب کند و عمر انسا‌ن‌ها و گروه های تحقیقاتی برای یک موضوع چندین بار هزینه صرف کند که اشتباه است.
 زلفی گل ادامه داد: پژوهشگری که تحقیق می کند تا نتیجه‌ مساله ای  را در اختیار سایر افراد قرار دهد، نباید برای یک کار چند بار هزینه کند. در همین راستا علم تاریخ برای این مساله ارزشمند است که وقتی تاریخ مطالعه می‌شود و از سرگذشت گذشتگان آگاهی  پیدا می کنیم و  نقاط قوت گذشتگان را  مطالعه می نماییم، آن اشتباه  را چند بار  تکرار نکنیم. تاریخ به ما تجربه می آموزد و تجربه را ارزان در اختیار ما قرار می‌دهد، ضمن اینکه جایگاه نمایه سازی علم به ما کمک می کند تجربه دیگران را  ارزان بخریم. 
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر اینکه نباید برای یک موضوع علمی و پژوهشی چندین بار وقت و هزینه صرف شود، گفت: سیستم نمایه سازی علم طراحی شده است که اگر کتاب یا مقاله‌ای مطالعه شود با یک جستجو در جریان این علم و پژوهش قرار بگیریم و دسترسی به آن داشته  باشیم زیرا وسعت دید برای کل جامعه بشریت  ضرورت دارد.  جمهوری اسلامی ایران این افتخار   را دارد که  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  ISC)) را تاسیس کرده و در جهان مقالات بومی را به زبان فارسی نمایه و در دسترس محققان قرار داده است.
وی تاکید کرد: ما در این دوره که مسئولیت وزات علوم، تحقیقات و فناوری را داریم سعی کردیم که زبان فارسی را به مرجعیت در علم تبدیل کنیم و برنامه ریزی در مجلات علمی  تحت نمایه‌سازی بین‌الملی داشته باشیم که خوشبختانه در ۲۳ ماه گذشته بیش از ۴۰ مجله علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحت نمایه‌سازی قرار گرفت  که ۱۱ مجله  به زبان فارسی است.
عالی ترین مقام وزارت علوم ادامه داد: ما بستری را  در مجلات و مقاله ها ایجاد می کنیم که به جای اینکه ما یافته های دیگران را دنبال کنیم دیگران هم  در زمین ما بازی کنند و مجلات ما رویدادهای علمی را نمایه سازی کنند، پس نمایه سازی علم  اجتناب ناپذیر است. ما باید در اقیانوس علمی جهانی نقش داشته باشم و هر کشور علم خودش در این اقیانوس مثل رودخانه  سرازیر کند و این اقیانوس محلی برای استفاده همه افراد است و علم  در معرض دید دیگران قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه ما می خواهیم دانشمندان ایران را در دنیا تبدیل به مرجعیت علمی کنیم، افزود: باید تلاش کنیم وقتی نشریه ای منتشر می شود در اختیار دیگران قرار بگیرد. برای اینکه الگوی مناسب به جامعه معرفی کنیم، باید با معرفی دانشمندان و  معرفی اندیشمندان و پژوهشگران به دنیا، هویت ملی خودمان را تقویت کنیم و به نسل جوان امید دهیم تا مانند  افراد موفق شوند و به  دنیا بفهمانیم که  ایران در دنیا کشوری اثرگذار در تاریخ تمدن دنیا است. 
وی تصریح کرد: کشورمان بزرگانی دارد بنابراین باید برای علم فناوری و نوآوری سرمایه گذار شود. هزینه علم و فناوری بهترین اقدام برای هر کشور است. در کشور ما  مقام معظم رهبری برای مباحث علمی مرجعیت قائل هستند و به این مباحث اشاره دارند و این موضوع وظیفه ما را سنگین می‌کند که جایگاه علمی خودمان را حفظ کنیم و به  دیپلماسی علمی کشور توجه نماییم که در جشنواره خوشبختانه به همه این موارد  توجه شده است.
زلفی گل با اشاره به قرار دادن ۵ اولویت در وزارت علوم افزود: در این دوره مسئولیت وزات علوم، تحقیقات و فناوری به احترام ۵ تن آل عبا ۵ اولویت  را مد نظر داریم و تمام تلاش مان را می کنیم که این  اولویت‌ها محقق شود. این اولویت‌ها شامل اول مرجعیت دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری ،  اولویت دوم آموزش و پژوهش و برون داد هدفمند، سوم نوآوری فرهنگی و فرهنگ و نوآوری، اولویت چهارم  شاغل فناور و نوآور پروری و اولویت پنجم تولید ثروت و خدمت و سرمایه است .
وی تصریح کرد: هر علم زیبایی خاص خود و هر انسان موفقی در هر جایگاهی اولویت خاص  خودش را دارد و باید به فرزندان بیاموزیم که در رشته‌های علمی تلاش کنند و جزو سرآمدان باشند.
زلفی گل با تاکید بر اینکه تنها سلامت جسم مهم نیست و جامعه هم به  سلامت روحی و معنوی نیاز دارد، افزود:  سلامت جسمی فقط شامل علوم پزشکی نمی شود و به علم کشاورزی و علوم طبیعی هم نیاز دارد.  سلامت روحی توسط دانش علوم انسانی محقق می‌شود به طوریکه در دنیا و کشورهای پشرفته نخبه‌ترین انسان‌ها در رشته علوم انسانی  تحصیل می‌کنند.
وی در پایان سخنانش بیان کرد: ما باید برنامه ریزی کنیم و  نشان دهیم انسان موفق در هر رشته‌ای اثربخش است. جامعه به همه متخصان و شخصیت‌های علمی کشور نیاز دارد لذا ما باید علم را متوازن کنیم که این مساله با کمک شما محقق خواهد شد تا در نهایت به دست خود مهین مان را آباد کنیم.

دفعات مشاهده: 215 بار   |   دفعات چاپ: 59 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: نتایج جشنواره فارابی تصویری از وضعیت علوم انسانی کشور ارائه می‌دهد

 | تاریخ ارسال: 1402/4/19 | 
 عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: نتایج جشنواره فارابی تصویری از وضعیت علوم انسانی کشور ارائه می دهد،  لذا اگر چه عدم انتخاب آثار برگزیده در برخی حوزه‌های رقابتی تلخ است، اما از این روی که ابعاد آسیب گون علوم انسانی را بر ما مکشوف می‌کند.
عبدالحسین کلانتری، در مراسم اختتامیه جشنواره فارابی که امروز دوشنبه ۱۹ تیرماه برگزار شد گفت: خدا را شاکریم بذری که حدود یک و نیم  دهه پیش کاشته شد؛ اکنون به نهالی جوان و در حال بالیدن تبدیل شده و با هرس هر ساله آن توسط مجموعه ای از صاحبنظران، اندیشمندان و فضلا که در قالب شورای سیاست گذاری، گروهای تخصصی و کمیته های داوری به دبیرخانه جشنواره کمک می کنند، جوانه‌های جدید می زند، ملاک‌ها و شاخص‌های داوری آثار اصلاح، بروزرسانی و دقیق تر شده و در کنار ما بازیگران منفرد و حقیقی، بازیگران حقوقی و نهادی که از ارکان مهم تولید  علم هستند  نیز مشارکت داده شده اند. 
وی ادامه داد: با هدف افزایش تعامل  با دستگاه‌ها و کمک به حل مشکلات آنها و همچنین مسائل مهم جامعه بخش‌های جدیدی به جشنواره اضافه شده‌اند مانند جایزه صلح دوستی که با همکاری سازمان تقریب مذاهب اسلامی برگزار می شود. امیدواریم این مسیر با حفظ کنش گری مستقل و جهت بخش جشنواره فارابی و در راستای کمک علوم انسانی به حل مسائل کشور ادامه و توسعه یابد.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که نتایج جشنواره فارابی تصویری از وضعیت علوم انسانی کشور ارائه می دهد.  لذا اگر چه عدم انتخاب آثار برگزیده در برخی حوزه‌های رقابتی تلخ است، اما از این روی که ابعاد آسیب گون علوم انسانی را بر ما مکشوف می‌کند و از این مسیر برنامه‌ریزی را ممکن و تسهیل می کند، امید بخش و سرشار از فرصت است. نتایج حاصله حکایت از آن دارد که در حوزه های مطالعات میان رشته ای علوم انسانی ضعیف بوده و با نقطه مطلوب فاصله چشمگیری داریم. حال آنکه پرداختن  این حوزه مطالعاتی ضرورتی تاریخی دارد. همچنین بر مبنای نتایج حاصله، در حوزه‌های علوم انسانی  اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه های قرآنی، تفسیر و حدیث نیز ضعف داریم که ضرورت بازنگری سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط را دو چندان می کند.
کلانتری گفت: از دیگر نتایج حاصله که با ادراک اجمالی و انضمامی از میدان کنش نیز سازگاری دارد، فاصله معنا دارد. تولیدات علوم انسانی از تحولات فناورانه جدید است که بصورت عمیق، سریع و وسیعی جهان ما را دگرگون کرده و مقدرات تمدنی متفاوتی را در آستین دارد. این معضل خود را در حوزه هایی نظیر فناوری شناختی و فناوری‌های متنوع اطلاعاتی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین اینترنت اشیا، به نحو بارزی نشان می دهد. بدیهی است که این نقیصه جبران نشود، بار دیگر مانند آغازین روزهای صنعتی شدن، شاهد انحرافی تاریخی و زیان بار خواهیم بود و رویکردهای فن سالار بی محابا تمامی سازوکارهای انسانی مستور در متن اجتماع را تخریب کرده و شان علوم انسانی کماکان به پالودن انفعالی خاکروبه‌های برآمده از توسعه فن سالار تقلیل می یابد.
  معاون فرهنگی و اجتماعی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه علوم انسانی باید طرحی برای حرکت و نقشه ای به سوی هدف و دستینه ای برای مدیریت و راهبری در اختیار کشور قرار دهد، افزود:  این رویکرد به صورتی طبیعی واجد این ویژگی است که به کاربرد، اجرا، مدیریت، راهبری و حرکت و پویش می پردازد و دانش تولید شده و مملو از نظریه، رای، نقص و ابهام و نقد و بررسی و مفهوم  پرداز را از آسمان  ایده ها به زمین سخت و واقعی، کنش، محدودیت،  اقتضائات، مضایق و مجال‌های تنگ و قلت منابع و کثرت آرمان‌ها فرو می نشاند.
کلانتری گفت: به عنوان یک ضرورت علمی و حیاتی ما ملزم و مجبور به این هستیم که از آسمان آکادمی و برج عاج ‌های روشنفکری و سپهر سیال و رنگین کمانی نظریه و بحث و نظر و مداقه‌های نظرورزانه و موشکافی‌های مفهوم پردازانه و پویش‌های فارغ دلانه فکری در کنج آکادمی‌ها و حجره‌ها به زمین سخت و تاریخ فرود آید و تمامی داشته‌ها، پنداشته‌ها، مایه‌ها و سرمایه‌های انباشته در انبان آکادمی‌ها و پژوهشکده‌ها و لابه لای صحف و مابین سطور را در بستر مضایق و فرصت‌های تاریخی خود برای عمل و اقدام، به قصد تدبیر منزل اداره امور مدینه تبدیل کنیم.
  معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عنوان کرد: با این منطق ما با یک نقطه ملاقات مواجه خواهیم بود و باید آمادگی مدیریت چنین  ملاقاتی را داشته باشیم. دستگاه مدیریتی کشور باید به اقتضای آیین حکمرانی و راهبردی، گوشی باز برای شنیدن و سینه ای فراخ برای پذیرفتن و هاضمه ای قوی برای گوارش و فاهمه‌ای تیز و گیرا برای  فهمیدن و نظام اجرایی قوی و کارآمد برای پیاده و اجرا کردن آنچه که از سوی نهاد علم در اختیارش قرار می گیرد.
کلانتری خاطرنشان کرد: چنین نگاه، مسئولیت و انتظاری، علوم انسانی را در تقسیم بندی های کلاسیک و در تمایز خشک و ساده با علوم فنی و مهندسی یا طبیعی خلاصه  نمی کند. این نگاه مرزهای فرضی و غیرواقعی و مخرب و غلط انداز در مورد علوم انسانی و علوم غیر انسانی را، درست و کارگشا نمی داند. مطابق  این نگاه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه ندانیم از علوم انسانی استفاده می‌کنیم و آن را همچون اکسیژن در همه حوزه ها تنفس می کنیم. مطابق این نگاه تمامی آنچه که با انسان سروکار دارد و محصول  اوست مانند ساختمان، ماشین، ترافیک ، پزشکی، محیط زیست، و همه و همه محفوف در علوم انسانی است و در ذات خود  با علوم انسانی عجین و مرتبط است. 
کلانتری تصریح کرد: وقتی از این منظر و از این فاز به صحنه بحث و مناسب امروز نگاه می کنیم، وجوه دیگری از موضوع رخ می نماید که به طور سنتی و معمول مغفول قرار می گیرد و از قضا در سایه توجه به آنهاست که بسیاری از مسائل مزمن جامعه حل خواهد شد. 

دفعات مشاهده: 313 بار   |   دفعات چاپ: 45 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شدند

 | تاریخ ارسال: 1402/4/19 | 
در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی که با حضور اندیشمندان و نخبگان علوم‌ انسانی و اسلامی در مرکز همایش های صدا و سیما برپا شد، جوایز برگزیدگان داخلی جشنواره توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعطاء گردید.

دفعات مشاهده: 1641 بار   |   دفعات چاپ: 58 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

ویژه‌نامه «عیارسنجی وضعیت علوم انسانی اسلامی در ایران؛ نقشه راه دیپلماسی علمی» منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1402/4/18 | 
ویژه‌نامه عیارسنجی وضعیت علوم انسانی اسلامی در ایران؛ نقشه راه دیپلماسی علمی، به مناسبت آیین اختتامییه جشنواره بین‌المللی فارابی منتشر شد.

دفعات مشاهده: 295 بار   |   دفعات چاپ: 45 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی برگزار می شود

 | تاریخ ارسال: 1402/4/18 | 
آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور محمدباقر قالیباف صبح فردا دوشنبه ۱۹ تیرماه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.

دفعات مشاهده: 402 بار   |   دفعات چاپ: 65 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

نشست شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1402/4/6 | 
نشست شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی به ریاست دکتر عبدالحسین کلانتری دبیر جشنواره و نماینده ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حضور اعضای شورای سیاستگذاری برگزار شد.

دفعات مشاهده: 626 بار   |   دفعات چاپ: 90 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

آخرین جلسه شورای علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1402/3/23 | 
آخرین جلسه شورای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور دکتر رضا غلامی ریاست دبیرخانه دائمی جشنواره و رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

دفعات مشاهده: 804 بار   |   دفعات چاپ: 42 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

همایش علمی کریم‌ مجتهدی؛ فیلسوف ایرانی برگزار می‌شود

 | تاریخ ارسال: 1402/3/21 | 
همایش علمی "کریم مجتهدی؛ فیلسوف ایرانی" سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه، با سخنرانی افتتاحیه دکتر علی لاریجانی، استاد دانشگاه تهران و از شاگردان برجسته دکتر کریم‌ مجتهدی برگزار می‌شود.

دفعات مشاهده: 230 بار   |   دفعات چاپ: 91 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

حمایت از حوزه علوم انسانی و برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فارابی در تعامل با بنیاد ملی نخبگان

 | تاریخ ارسال: 1402/3/4 | 
جلسه مشترک معاونت نخبگان و سرآمدان بنیاد ملی نخبگان و دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد.

دفعات مشاهده: 507 بار   |   دفعات چاپ: 77 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انتصاب دبیر کمیته بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی

 | تاریخ ارسال: 1402/3/1 | 
دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی و دبیر جشنواره بین‌المللی فارابی، به پیشنهاد رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره، جناب آقای علی آقاپور را به عنوان دبیر کمیته بینالملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی منصوب کردند.

دفعات مشاهده: 411 بار   |   دفعات چاپ: 88 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

پیام تسلیت دکتر رضا غلامی به مناسبت درگذشت استاد ویلفِرد مادِلونگ

 | تاریخ ارسال: 1402/2/20 | 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی در پیامی درگذشت استاد ویلفِرد فردیناند مادِلونگ را تسلیت گفت.

دفعات مشاهده: 222 بار   |   دفعات چاپ: 49 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

سومین جلسه هماهنگی کارکنان دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1402/2/5 | 
به منظور ارزیابی مجدد و کلان آخرین وضعیت برنامه جامع برگزاری جشنواره چهاردهم و همچنین پیش‌بینی اقدامات فوری و فوق‌العاده، سومین جلسه هماهنگی دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد.

دفعات مشاهده: 585 بار   |   دفعات چاپ: 68 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق