
عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در چهاردهمین جشنواره بینالمللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی که در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: نتایج جشنواره فارابی تصویری از وضعیت علوم انسانی کشور ارائه می دهد، لذا اگر چه عدم انتخاب آثار برگزیده در برخی حوزههای رقابتی تلخ است، اما از این روی که ابعاد آسیب گون علوم انسانی را بر ما مکشوف میکند.
عبدالحسین کلانتری، در مراسم اختتامیه جشنواره فارابی که امروز دوشنبه ۱۹ تیرماه برگزار شد گفت: خدا را شاکریم بذری که حدود یک و نیم دهه پیش کاشته شد؛ اکنون به نهالی جوان و در حال بالیدن تبدیل شده و با هرس هر ساله آن توسط مجموعه ای از صاحبنظران، اندیشمندان و فضلا که در قالب شورای سیاست گذاری، گروهای تخصصی و کمیته های داوری به دبیرخانه جشنواره کمک می کنند، جوانههای جدید می زند، ملاکها و شاخصهای داوری آثار اصلاح، بروزرسانی و دقیق تر شده و در کنار ما بازیگران منفرد و حقیقی، بازیگران حقوقی و نهادی که از ارکان مهم تولید علم هستند نیز مشارکت داده شده اند.
وی ادامه داد: با هدف افزایش تعامل با دستگاهها و کمک به حل مشکلات آنها و همچنین مسائل مهم جامعه بخشهای جدیدی به جشنواره اضافه شدهاند مانند جایزه صلح دوستی که با همکاری سازمان تقریب مذاهب اسلامی برگزار می شود. امیدواریم این مسیر با حفظ کنش گری مستقل و جهت بخش جشنواره فارابی و در راستای کمک علوم انسانی به حل مسائل کشور ادامه و توسعه یابد.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که نتایج جشنواره فارابی تصویری از وضعیت علوم انسانی کشور ارائه می دهد. لذا اگر چه عدم انتخاب آثار برگزیده در برخی حوزههای رقابتی تلخ است، اما از این روی که ابعاد آسیب گون علوم انسانی را بر ما مکشوف میکند و از این مسیر برنامهریزی را ممکن و تسهیل می کند، امید بخش و سرشار از فرصت است. نتایج حاصله حکایت از آن دارد که در حوزه های مطالعات میان رشته ای علوم انسانی ضعیف بوده و با نقطه مطلوب فاصله چشمگیری داریم. حال آنکه پرداختن این حوزه مطالعاتی ضرورتی تاریخی دارد. همچنین بر مبنای نتایج حاصله، در حوزههای علوم انسانی اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه های قرآنی، تفسیر و حدیث نیز ضعف داریم که ضرورت بازنگری سیاستها و برنامههای مرتبط را دو چندان می کند.
کلانتری گفت: از دیگر نتایج حاصله که با ادراک اجمالی و انضمامی از میدان کنش نیز سازگاری دارد، فاصله معنا دارد. تولیدات علوم انسانی از تحولات فناورانه جدید است که بصورت عمیق، سریع و وسیعی جهان ما را دگرگون کرده و مقدرات تمدنی متفاوتی را در آستین دارد. این معضل خود را در حوزه هایی نظیر فناوری شناختی و فناوریهای متنوع اطلاعاتی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین اینترنت اشیا، به نحو بارزی نشان می دهد. بدیهی است که این نقیصه جبران نشود، بار دیگر مانند آغازین روزهای صنعتی شدن، شاهد انحرافی تاریخی و زیان بار خواهیم بود و رویکردهای فن سالار بی محابا تمامی سازوکارهای انسانی مستور در متن اجتماع را تخریب کرده و شان علوم انسانی کماکان به پالودن انفعالی خاکروبههای برآمده از توسعه فن سالار تقلیل می یابد.
معاون فرهنگی و اجتماعی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه علوم انسانی باید طرحی برای حرکت و نقشه ای به سوی هدف و دستینه ای برای مدیریت و راهبری در اختیار کشور قرار دهد، افزود: این رویکرد به صورتی طبیعی واجد این ویژگی است که به کاربرد، اجرا، مدیریت، راهبری و حرکت و پویش می پردازد و دانش تولید شده و مملو از نظریه، رای، نقص و ابهام و نقد و بررسی و مفهوم پرداز را از آسمان ایده ها به زمین سخت و واقعی، کنش، محدودیت، اقتضائات، مضایق و مجالهای تنگ و قلت منابع و کثرت آرمانها فرو می نشاند.
کلانتری گفت: به عنوان یک ضرورت علمی و حیاتی ما ملزم و مجبور به این هستیم که از آسمان آکادمی و برج عاج های روشنفکری و سپهر سیال و رنگین کمانی نظریه و بحث و نظر و مداقههای نظرورزانه و موشکافیهای مفهوم پردازانه و پویشهای فارغ دلانه فکری در کنج آکادمیها و حجرهها به زمین سخت و تاریخ فرود آید و تمامی داشتهها، پنداشتهها، مایهها و سرمایههای انباشته در انبان آکادمیها و پژوهشکدهها و لابه لای صحف و مابین سطور را در بستر مضایق و فرصتهای تاریخی خود برای عمل و اقدام، به قصد تدبیر منزل اداره امور مدینه تبدیل کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عنوان کرد: با این منطق ما با یک نقطه ملاقات مواجه خواهیم بود و باید آمادگی مدیریت چنین ملاقاتی را داشته باشیم. دستگاه مدیریتی کشور باید به اقتضای آیین حکمرانی و راهبردی، گوشی باز برای شنیدن و سینه ای فراخ برای پذیرفتن و هاضمه ای قوی برای گوارش و فاهمهای تیز و گیرا برای فهمیدن و نظام اجرایی قوی و کارآمد برای پیاده و اجرا کردن آنچه که از سوی نهاد علم در اختیارش قرار می گیرد.
کلانتری خاطرنشان کرد: چنین نگاه، مسئولیت و انتظاری، علوم انسانی را در تقسیم بندی های کلاسیک و در تمایز خشک و ساده با علوم فنی و مهندسی یا طبیعی خلاصه نمی کند. این نگاه مرزهای فرضی و غیرواقعی و مخرب و غلط انداز در مورد علوم انسانی و علوم غیر انسانی را، درست و کارگشا نمی داند. مطابق این نگاه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه ندانیم از علوم انسانی استفاده میکنیم و آن را همچون اکسیژن در همه حوزه ها تنفس می کنیم. مطابق این نگاه تمامی آنچه که با انسان سروکار دارد و محصول اوست مانند ساختمان، ماشین، ترافیک ، پزشکی، محیط زیست، و همه و همه محفوف در علوم انسانی است و در ذات خود با علوم انسانی عجین و مرتبط است.
کلانتری تصریح کرد: وقتی از این منظر و از این فاز به صحنه بحث و مناسب امروز نگاه می کنیم، وجوه دیگری از موضوع رخ می نماید که به طور سنتی و معمول مغفول قرار می گیرد و از قضا در سایه توجه به آنهاست که بسیاری از مسائل مزمن جامعه حل خواهد شد.
دفعات مشاهده: ۳۲۰ بار |
دفعات چاپ: ۴۸ بار |
دفعات ارسال به دیگران: ۰ بار |
۰ نظر