پنجشنبه 9 فروردین 1403 |

مشروح کامل نشست اختتامیه - اسامی برگزیدگان- تصاویر

 | تاریخ ارسال: 1395/11/24 | 

رییس جمهوری، جشنواره بین المللی فارابی را فرصتی برای تکریم صاحبنظران علوم انسانی و اسلامی دانست و با بیان اینکه بزرگترین مسوولیت در حل معضلات جامعه بر عهده علوم انسانی است، اظهارداشت: وظیفه علوم تنها شناخت و تغییر نیست، بلکه هدایت و تعالی جامعه است و رسالت بزرگ عالمان و فرهیختگان به تعادل و تعالی رساندن جامعه است.

به گزارش واحد تبلیغات و اطلاع رسانی دبیرخانه هشتمین جشنواره بین المللی فارابی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز یکشنبه 24 بهمن ماه در مراسم اختتامیه این جشنواره با تجلیل از برخی برگزیدگان این جشنواره، گفت: ثروتی بالاتر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود ندارد و اگر فرهیختگان قادر به انتقال افکار صحیح نباشند، جامعه قانع نمی شود.

رییس‌ جمهوری همه دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان علوم انسانی و اسلامی را به بازخوانی، تبیین و تفسیر ابعاد مختلف انقلاب بزرگ و شکوهمند ملت ایران فرا خواند  و تأکید کرد: مسئولیت علم تنها شناخت و تغییر نبوده بلکه بالاتر از آن وظیفه تعالی جامعه را برعهده دارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه وظیفه ما تحول و تعالی به سمت هدف نهایی فلاح است، گفت: حتی تقوا نیز سکویی برای دستیابی به فلاح و رستگاری است و رستگاری زمانی صورت می‌گیرد که همه دانه‌ها بر روح، ذهن و جان انسان شکافته شود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: از همه صاحبنظران علوم انسانی و اسلامی درخواست دارم تا انقلاب اسلامی را بازخوانی و تحلیل کنند و اینکه چطور امکان‌پذیر است که در عصر رقابت دو اردوگاه در دوران جنگ سرد، ملتی که به هیچ یک از دو اردوگاه تکیه نکرد، توانست بزرگترین انقلاب مردمی را به پیروزی برساند.

دکتر روحانی ادامه داد: امام به عنوان راهبر انقلاب، فقیه، فیلسوف، صاحبنظر اخلاقی و مرجع تقلید، چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی برساند و اگر مردم‌شناسی دقیق، قضاوت نسبت به جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی ایران وجود نداشت، این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: امام راحل نسبت به وحدت، انسجام و قدرت مردم، اندیشه‌ای داشت که شاید در آغاز تعداد انگشت‌شماری از صاحبنظران و فرهیختگان با او همراه بودند و همه می‌گفتند مگر ممکن است مردم با دست خالی  و بدون سلاح، امکانات و حتی تشکیلات حزبی منظم،  در برابر یک قدرت بزرگ منطقه‌ای که از پشتیبانی اکثر قدرت‌های بزرگ جهانی نیز برخوردار است، به پیروزی برسند.

دکتر روحانی ادامه داد: آنها معتقد بودند مگر می‌شود از طریق مساجد و حسینیه ها و پخش اعلامیه، کتاب و نوارسخنرانی، مردم را به خیابان‌ها کشاند و در برابر یک قدرت استبدادی تا دندان مسلح پیروز شد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به آغاز نهضت و انقلاب اسلامی در سال‌های 41، 42 و 43، اظهار داشت: هر کدام از این سال‌ها یک مبدأ است، سال 41 مبدأ انقلاب اسلامی در انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود، سال 42 با حادثه 15 خرداد، اوج نهضت اتفاق افتاد و در سال 43 نیز حرکت ضد استعماری نهضت اسلامی، در ماجرای کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه و عراق بود.

دکتر روحانی تأکید کرد: در تمام این مقاطع امام خمینی(ره) به قدرت این مردم ایمان داشت.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند، امام خمینی(ره) بر مبنای ایمان و اعتقاد به خداوند که البته اصل همان است و دل‌ها و گردش افکار مردم نیز به دست اوست، حرکت کرد، اما در عین حال امام خمینی(ره) به مردم و قدرت آنها باور داشت که این نکته بسیار مهم است.

دکتر روحانی با طرح این سوالات که آیا از لحاظ علوم اجتماعی، روانشناسی و جامعه‌شناسی این مسأله را تحلیل کرده‌ایم؟ چه عاملی باعث شد که یک ملت بزرگ بتواند در برابر همه قدرت‌ها پیروز شود؟، گفت: باید بار سنگین مسئولان و دانشمندان علوم انسانی و اسلامی را تذکر دهم که باید انقلاب اسلامی را بازخوانی کنند و ابعاد مختلف این انقلاب شکوهمند را تبیین و تفسیر کنند.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: حتی اگر معتقد باشیم که وظیفه علم، تنها شناخت واقعیت‌ها و حقیقت‌هاست، باز هم باید این واقعه انقلاب اسلامی را به خوبی بشناسیم و اگر بناست علم در پی تغییر باشد و این تغییر است که می‌تواند حتی واقعیت‌ها را به خوبی تبیین و تفسیر کند و یا اینکه از دید اسلامی به علوم انسانی نگاه کنیم، وظیفه علوم تنها شناخت و تغییر نبوده، بلکه هدایت و تعالی انسان و جامعه است.

دکتر روحانی ادامه داد: اگر این بعد دینی و اسلامی کنار گذاشته شود، شاید وظیفه علوم، تنها به شناخت و تغییر منحصر شود اما اگر نگاه ما اسلامی باشد، تنها وظیفه علوم انسانی شناخت نیست، بلکه تغییر و تعالی جامعه است.

 رییس‌ جمهوری ادامه داد: همانطوری که یک پزشک تنها در پی شناخت عدم تعادل مزاج یک بیمار، شناخت بیماری و عامل آن نیست، بلکه به دنبال راه، نسخه و درمان مریض است تا به سلامتی کامل برسد، عالمان و علم نیز در تمامی زمینه‌ها این وظیفه مهم را بر دوش دارند.

دکتر روحانی گفت: برخی تصور می‌کنند، ادبیات زبان نمی‌تواند نسخه تعالی برای جامعه‌ای بپیچد، اما باید در نظر داشت از طریق، ادبیات زبان است که دریچه‌ای به سمت دستیابی به فرهنگ واقعی ملت‌ها باز می‌شود و فرهنگ عامل بزرگ حرکت جامعه و ملت‌هاست.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: در تمام علوم انسانی و اسلامی بجز بخش بنیادی باید به بخش کاربردی توجه شود.

دکتر روحانی با اشاره به وجود مشکلاتی بزرگ در جامعه و اینکه راه‌حل این مشکلات تنها از طریق علوم تجربی، فنی و پایه نیست، گفت: بار این مسئولیت سنگین بر دوش عالمان علوم انسانی و اسلامی است.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: چه کسی وظیفه حل مشکلات اقتصادی جامعه، تبیین شرایط اقتصادی جامعه، ایجاد و رشد رونق اقتصادی، خروج از رکود و در علم مدیریت نیز سیاست‌گذاری، چارچوب و شیوه مدیریت جامعه را بر دوش دارد. در تمام این زمینه‌ها، علوم انسانی، نقشی بسیار تأثیرگذار دارد.

دکتر روحانی تأکید کرد: آغاز راه برای حل مشکلات سلامت و تحول در این بخش، از مسیر فرهنگ سلامت می گذرد. وظیفه تبیین فرهنگ سلامت نیز بر دوش بخش پزشکی نیست  بلکه همه ما باید در این زمینه وارد صحنه شویم.

رییس‌ جمهوری گفت: اگر در بخش آب مشکل داریم و باید منابع آبی کشور را  با شیوه های درست مدیریت کنیم،  شیوه‌های جدید آبیاری آموخته شود و  از ذخایر و منابع آبی برای رفاه مردم درست بهره ببریم، بدون فرهنگ صحیح برای مصرف نمی‌توان مشکلات مدیریت آب را حل کرد.

دکتر روحانی ادامه داد: حتی اگر به دنبال تحول در الگوی کشت هستیم، بدون ایجاد فرهنگ لازم در کشاورزان عزیز، نمی‌توان تغییر الگوی کشت و مصرف در جامعه بوجود آورد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به مشکلات محیط زیستی مردم در غرب، جنوب و شرق کشور و مشکلات آنان در مواجهه با ریزگردها، ‌آلودگی خاک و آب، گفت: راه‌حل علمی برای این مشکلات وجود دارد و باید مصرف و شدت انرژی متعادل شود، از منابع سوختی سالم بهره ببریم و صنعت ما تحول یابد، اما در عین حال باید در نظر داشت در مسأله محیط زیست، بدون تغییر فرهنگ جامعه مشکلات حل نمی‌شود.

دکتر روحانی ادامه داد: با تبیین اهمیت مسأله محیط زیست، مراقبت مردم، سبک زندگی درست و استفاده حداکثری از وسایل نقلیه عمومی، می‌توان مشکلات محیط زیستی را حل کرد.

  رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه ثروتی بالاتر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود ندارد، گفت: همه این سرمایه های مادی که در جامعه می شماریم، اگر در جامعه مردم به یکدیگر و حکومت اعتماد نداشته باشند و چنانچه رابطه درست بین "مردم"،  "مردم و حکومت " و  "حکومت و مردم" نباشد و اگر سرمایه اجتماعی نباشد، آیا  به قول معروف سنگ روی سنگ بند می شود؟ و می توان جامعه را اداره کرد؟ و آیا در چنین جامعه ای مردم احساس امنیت  و آرامش می کنند؟

دکتر روحانی افزود: اگر شما صبح به سرکار می روید، به این دلیل است که اعتماد به سرمایه اجتماعی دارید  یعنی به این اعتماد دارید که دیشب و وقتی شما خواب بودید، قانون عوض نشده و حاکمان جامعه خواب نما نشده اند و به عبارتی اعتماد دارید که حاکمان جامعه شما، متکی به علم، خرد و مشورت هستند و شبانگاه تصمیم فردی نمی گیرند.

رییس جمهوری گفت: اساس زندگی ما بر مبنای تمامی ابعاد  سرمایه اجتماعی است. حال سوال این است که مسوولیت آسیب دیدن و تقویت  این سرمایه اجتماعی بر دوش چه کسی است؟

دکتر روحانی با طرح این پرسش که تبیین و تشریح قواعد بازی سیاست و اقناع مردم بر دوش چه کسانی است؟، ادامه داد: عالمان علوم انسانی و اسلامی این وظیفه مهم را بر دوش دارند و اگر بناست در جامعه قواعد بازی رعایت نشود و فرهیختگان نتوانند افکار صحیح را به جامعه منتقل و مردم را قانع کنند، همان وضعی پیش می‌آید که اکنون در آمریکا شاهد آن هستیم.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: امروز در آمریکا سوال بزرگی پیش روی دانشمندان، فرهیختگان و نخبگان آن جامعه است که چگونه امکان دارد با وجود ابزار تبلیغات، دانشگاه‌ها، ارتباطات و فرهخیتگان، موفق نشوند، افکار عمومی مردم را قانع کنند.

دکتر روحانی تأکید کرد: افتخار انقلاب اسلامی این است که در طول 38 سال گذشته حداقل 34 انتخابات برگزار شده است و از دیگر افتخارات ما جوان بودن این نظام انتخاباتی است، امام(ره) پس از ورود به تهران و در بهشت زهرا گفتند که پدران ما نمی‌توانند راجع به سرنوشت ما تصمیم بگیرند و خودمان باید در مورد خودمان تصمیم بگیریم.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: مگر امکان‌پذیر است که بدون اخلاق و مراعات قواعد بازی در پای صندوق انتخابات حاضر شد که تبیین این امر بر دوش عالمان، فرهیختگان و اندیشمندان علوم اسلامی و انسانی است.

دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در جمع نخبگان، فرهیختگان و صاحبنظران علوم انسانی و اسلامی، گفت: جشنواره فارابی همواره به عنوان تجلیل و تکریم از صاحبنظران علوم اسلامی و انسانی چه در داخل و چه ایران‌شناسان، اسلام‌شناسان و محققان انقلاب اسلامی در خارج از کشور بوده است.

رییس جمهوری در این مراسم همچنین از برگزیدگان علمی و شایسته تقدیر در بخش بزرگسال، جوان، خارجی، نظریه‌پرداز، مترجم و شخصیت‌های پیش رو و پیشکسوت علوم انسانی با اهداء لوح تقدیر و تندیس، تجلیل و قدردانی کرد.

پیش از سخنرانی ریاست جمهور محترم، دکتر محمد فرهادی سخنرانی کرد و با قرائت پیامی از 33 برگزیده جشنواره تقدیر کرد.

به گزارش واحد تبلیغات و اطلاع رسانی دبیرخانه هشتمین جشنواره بین المللی فارابی، متن کامل سخنرانی وزیر علوم در این مراسم بدین شرح است :

« به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

عرض سلام و ادب و احترام خدمت ریاست محترم جمهوری، استادان و پژوهشگران ارجمند حوزه علوم انسانی  و همه میهمانان و حضار گرامی

      خداوند عالم را شاکریم که به ما افتخار داد مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فارابی را مقارن با  سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در حضور جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری و در جمع عالمان و پژوهشگران و صاحبان نظر و اندیشه در حوزه علوم انسانی برگزار کنیم.

بی اغراق، علوم انسانی جایگاه والایی را در آموزش عالی کشور دارد زیرا؛

      اولاً، موضوع این علم، انسان است و شرافت هر علم به موضوع آن بستگی دارد. هیچ موجودی در عالم هستی از انسان بالاتر نیست، پس علومی هم که این موضوع را بررسی می­­کنند، دارای شرافت ذاتی هستند.

      ثانیاً، مهمترین سرمایه معنوی، فرهنگی و اعتقادی ما یعنی فرهنگ اسلامی ما به طور مستقیم در حوزه علوم انسانی جای می­گیرد؛ بدان سبب که سرچشمه اصلی این فرهنگ،  قرآن کریم و آیات و روایات و احادیث و سیره ائمه اطهار است. بنابراین ما درحوزه علوم انسانی از منابعی سرشار و الهی برخورداریم.

      در حال حاضر، حدود 47 تا50 درصد از ظرفیت­های آموزش عالی به علوم انسانی اختصاص دارد؛  هم از بعد  آموزشی و هم از بعد پژوهشی؛ مثل انجمن­های علمی، نشریات  علمی- پژوهشی، قطب­های علمی، پژوهشگاهها و مراکز پژوهشی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای محترم هیأت علمی که به نوعی، ظرفیت پژوهشی تلقی می­شوند،

     پس، در حال حاضر، علوم انسانی از نظر کمـی ظرفیت­های بسیار خوبی را دارا است ولی برنامه ما در دولت تدبیر و امید، استفاده  از این ظرفیت کمی برای ارتقای کیفی و هدفمند سازی پژوهشهای علوم انسانی است.

           مایلم با اغتنام فرصت، در حضور شما  بزرگان که به این محفل روح وجان بخشیده­اید، گزارشی از توفیقاتی که  در دولت تدبیر و امید در حوزه علوم انسانی حاصل شده است، ارائه کنم:

به باورمن، مهمترین آسیب و آفت این حوزه این است که میان پژوهشهای این حوزه و مسائل اجتماعی ارتباطی وجود ندارد و سیاست اصلی ما ارتقای پژوهشها به حداکثر ظرفیت خود برای پاسخگویی به مسائل مبتلا به جامعه است.

      وزارت علوم برای تحقق این امر و همچنین بومی سازی علوم انسانی، از سال 94، شورایی به نام « شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر» تشکیل داد. این شورا دو جهت اصلی را دنبال می­کند: تولید علم، نظریه پردازی و حرکت در مرزهای دانش و واردکردن فناوری در حوزه علوم  انسانی.

مهمترین دستاوردهای این شورا تبیین وضعیت موجود آموزشی، پژوهشی و فناوری، تدوین آیین نامه هدفمندی رساله­های دکترا و کارشناسی ارشد، سیاستگذاری و ساماندهی فعالیت های فناورانه در حوزه علوم انسانی و هنر است.

در حوزه نشریات نیز عملکرد وزارت علوم در علوم انسانی قابل توجه است:

از 1199 نشریه دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 661 نشریه یعنی بیش از  نیمی از  آنها درحوزه علوم انسانی هستند و تعداد 5 نشریه فارسی زبان علوم انسانی در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده است.

در این حوزه برنامه های پیش روی ما ارتقای حضور نشریات فارسی زبان در حوزه علوم انسانی در پایگاههای استنادی معتبر دنیاست.

همچنین، در جهت تقویت و حمایت از علوم انسانی، شیوه­نامه حمایت مالی از نشریات این حوزه تدوین شده که بر حسب آن، نشریات این حوزه در صورتی که بتوانند در پایگاههای بین­الملی حضور یابند 5/1 برابر بیشتر از سایر حوزه ها مورد حمایت مالی قرار می گیرند.

  دستاورد دیگر آنکه در دولت یازدهم، فناوری پای خود را به حوزه علوم انسانی نیز باز کرد. در حال حاضر 7 مرکز رشد در این حوزه مجوز گرفته­اند که در حوزه­هایی نظیر صنایع فرهنگی، تجارت الکترونیک، محیط زیست، گردشگری، زیارت، مشاوره، هنرهای قرآنی و مدیریت فعالیت می­کنند.

در حوزه پژوهش نیز طی سالهای 92 تا 95، مجوز حدود 40 واحد پژوهشی مرتبط با علوم انسانی صادر شده است.

در همین راستا، برگزاری جشنواره بین­المللی فارابی به منظور پاسداشت جایگاه علما و اندیشمندان این حوزه، جلوه ای از اقدامات وزارت علوم برای اعتلای علوم انسانی است.

جشنواره بین‌المللی فارابی گشاینده راه برای رسیدن علوم انسانی به مقصد و هدف نهایی و آینه و تصویری از کمیت و کیفیت تولیدات علوم انسانی و دینی در ایران و  بستری برای رشد آن است.

اگر این جشنواره را هم تصویری از وضعیت علوم انسانی و دینی در ایران و هم بستری برای بالندگی آن بدانیم، مهم‌ترین دستاورد جشنواره برای تحقق اهداف فوق­الذکر، زمینه‌سازی برای پرورش « عالِم انسانی» است. اگر جشنواره فارابی از طریق حمایت‌ها و تشویق‌هایی که از استادان و پژوهشگران انجام می‌دهد بتواند افقی را فراهم آورد که در آن امکان پرورش و رشد عالِم انسانی فراهم شود،‌ می‌توان بیش از پیش به این جشنواره دل بست و رشد و بالندگی آن را شاهد بود.

اکنون که در هشتمین دوره برگزاری این جشنواره هستیم، این نوید را به جامعه علمی کشور می‌دهم که بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده در این هشت دوره به زودی دبیرخانه جشنواره بر اساس الگوهای علمی و روش‌شناختی، برآوردی از وضعیت علوم انسانی و اسلامی در ایران را به جامعه علمی ارائه می‌دهد. حتی این امکان فراهم آمده است که به طور منظم و سالانه، و البته بر اساس ارزیابی‌ آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، پایش علوم انسانی در ایران به صورت نهادی و مستمر شکل بگیرد.

هم‌چنین اقداماتی موثر برای شکل‌گیری "شبکه نخبگان علوم انسانی" صورت گرفته است که امید است بیش از هر چیز موجب شناخت بیشتر و دقیق تر جایگاه علوم انسانی در روند سیاستگذاری علوم، تحقیقات و فناوری شود. امیدارم شما استادان، پژوهشگران و برگزیدگان با همراهی و هم‌فکری خود ما را در رسیدن به  اهداف متعالی خود یاری کنید.

در پایان بار دیگر از حضور و همراهی شما بزرگواران سپاسگزاری می‌کنم.»

دکتر سیدضیاء هاشمی، دبیر جشنواره هشتم نیز در ابتدای جلسه گزارشی از روند کار دبیرخانه و داوری ها ارائه کرد.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت:‌ کمیت و کیفیت آثار عرضه شده در هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی نشان ‌دهنده رشد علوم انسانی در کشور است و امیدواریم این جشنواره بتواند گامی در رشد علوم انسانی و پیشرفت ایران باشد.

ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم در اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به فلسفه ایجاد این جشنواره، افزود: شناسایی و معرفی آثار و استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی، کاربردی کردن علوم انسانی در جامعه و آشنایی با دستاوردهای محققان در این حوزه از جمله فلسفه برگزاری این جشنواره بوده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره از سال 86 از سوی وزارت علوم برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در برگزاری این جشنواره سازمان‌های ملی و بین‌المللی مانند یونسکو، آیسسکو، بنیاد ملی نخبگان، بنیاد ایران‌شناسی، سازمان ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه مشارکت داشته‌اند.

هاشمی اضافه کرد: جشنواره بین‌المللی فارابی به عنوان یک جشنواره تلاش کرده است تا با شفافیت در داوری اقدام به الگوسازی در حوزه علم و پژوهش کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: آثار ارسال شده به این جشنواره در حوزه‌هایی چون تاریخ و جغرافیا، حقوق، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم اقتصادی و مدیریت، علوم تربیتی، علوم سیاسی و روابط بین‌المللی، فقه و علوم انسانی، فقه و اصول، فلسفه کلام، اخلاق و ادیان، فناوری اطلاعات و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی ارسال شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه این جشنواره در هر گروه یک اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر در دو حوزه بزرگسالان و جوانان معرفی خواهند شد.

هاشمی گفت: فرآیند داوری آثار پنج مرحله‌ای بود و در این دوره چهار هزار و 100 اثر مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از داوری و ارزیابی، 9 اثر برگزیده و 8 اثر شایسته تقدیر معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه 77 درصد آثار رسیده در رده سنی بزرگسالان و 23 درصد در رده سنی جوان زیر 35 سال ارسال شده است، اضافه کرد: از میان صاحبان اندیشه خارجی پس از داوری هفت نفر دانشمند برتر در حوزه ایران‌شناسی انتخاب شده‌اند.

هاشمی، تاکید کرد: محققان برگزیده خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، لبنان، هلند و سوریه بوده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خاطرنشان کرد: دو شخصیت پیشرو از میان دانشمندان علوم انسانی فقید، دو نفر از مفاخر ملی، دو نفر مترجم برجسته، یک نفر از نظریه‌پردازان، یک انجمن برتر و یک نشریه علوم انسانی برتر در فرآیند داوری انتخاب شده‌اند.

هاشمی گفت: پیام این جشنواره حرکت به سمت جامعه‌ای پویا است و امیدواریم بتوانیم آینده روشن کشور را با اتکا به سرمایه‌های اجتماعی و دینی خود ترسیم کنیم.

  • رئیس جمهور از برگزیدگان بخش های شخصیت‌های پیشرو؛ زنده یاد استاد دکتر غلامحسین شکوهی و زنده یاد استاد دکتر غلامحسین مصاحب، پیشکسوت علوم انسانی؛ استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و استاد دکتر سیدمصطفی محقق داماد، مترجمان برتر؛  استاد دکتر میرشمس الدین ادیب سلطانی و استاد دکتر محمود مهدوی دامغانی، نظریه پرداز برجسته؛  استاد دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، برگزیدگان خارجی و برگزیدگان گروه های دوازده گانه تجلیل کرد.
  • فرهادی پس از ترک جلسه توسط رئیس جمهور از شایستگان تقدیر گروه های مختلف تجلیل کرد.
  • فهرست کامل برگزیدگان علمی و جوایز آنها را از  اینجا می توانید دریافت کنید.
  • تصاویری از این نشست را اینجا ببینید. 

کلیدواژه ها: اختتامیه جشنواره فارابی | رئیس جمهور | وزیر علوم |

دفعات مشاهده: 11658 بار   |   دفعات چاپ: 297 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وبگاه متعلق به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق