محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه این جشنواره ضمن خیر مقدم به حاضران در جمع گفت: میخواهم با طرح چند سوال نکاتی را عرض کنم، نخست اینکه چرا علم؟ بایدها و نبایدها و پیامدهای علم چیست؟ تفاوت بین علم و فن چیست و کدام یک ارجح است؟ اینها سوالاتی است که برای مدیریت عرصه علمی و سیاستگذاری علم باید جواب مناسبی داشته باشد تا تولید علم، مرجعیت، نوآوری و نوآفرینی را در پی داشته باشد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ترویج علم و فرهنگ سالم، دانایی جامعه را در پی خواهد داشت و دانشپذیری از جمله اصول اساسی یک جامعه دانا است. رفاه اجتماعی، قدرت، ثروت، امنیت، آرامش و آسایش، نتایج تولید علم و فناوری هستند. همچنین دیپلماسی علم همافزایی و همیاری را به دنبال خود میآورد.
وی با طرح این سوال که تفاوت بین علم و فن چیست؟ افزود: در علم مالکیت مطرح نیست و هرچه دایره و محیط انتشار علم بیشتر باشد، ارزش آن علم بیشتر است؛ اما در فناوری مالکیت مطرح است. به همین دلیل، کسی که فناوری و دانش به دست میآورد، از طریق آن ثروت، امنیت و آرامش تولید میکند.
زلفی گل با تصریح بر این که فناوری، خرید و فروش میشود و مالکیت در آن مطرح است، گفت: کشوری که تولید علم را جدی بگیرد و خروجی آن فناوری باشد، همیشه برتر است. در همین راستا این سوال که علم یا فناوری بهتر است، سوال خطایی است زیرا دوگانگی ایجاد میکند مثل این است که بگویم علم بهتر است یا ثروت؟ پدر بهتر است یا مادر؟ درحالیکه اینها لازم و ملزوم هستند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه علم به تحقق نوآوری منجر میشود، افزود: از آنجایی که کشوری که در دنیا برای علم هزینه و سرمایه گذاری میکند، دست برتر را دارد، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و ریاست محترم جمهوری برای علم و و فناوران جایگاه ویژه قائل هستند و بهترین دلیل این است که ریاست محترم جمهور وقت خود را برای عالمان و فناوران قرار دادند.
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم با رعایت نوع نگاه جمهوری اسلامی و مجموعه حاکمیت و دولت سیزدهم پنج اولویت را به نیت پنج تن آل عبا سرلوحه خود قرار داده است، ادامه داد: ما در پنج اولویت لحاظ شده از همه ظرفیتها و پژوهش و فناوری و نوآوری در دانش و آموزش عالی استفاده میکنیم که شامل مرجعیت و دیپلماسی علم و فناوری و نوآوری، آموزش و پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآور، شاگرد فناور و نوآورپروری و تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش است.
زلفی گل گفت: ما میدانیم امکانات محدود و زمان سریع میگذرد. به همین دلیل این ۵ اولولویت را انتخاب کردیم. بدیهی است که علم یکپارچه میتواند موثرتر باشد و در این مسیر به کمک پژوهشگران نیاز داریم. شکاف بین رشتهها و علوم مختلف است و تحقیق و پژوهش باعث همافزایی میشود که متاسفانه در این قسمت شاید سیاست درستی نداشته باشیم؛ اما این مسئله باعث نمیشود که رشتههای مختلف را جدای از هم دید، زیرا وحدت و کثرت یک اصل است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان گفت: اگر دنبال آسایش و آرامش هستیم، باید به تمامی رشتهها توجه شود. سلامت فقط جسمی نیست بلکه روحی هم است. ضمن اینکه رفاه هم فقط آسایش نیست بلکه آرامش هم مهم است. آرامش از رهگذر رشتههای انسانی و آسایش از طریق رشتههای فنی حاصل میشود. از طرف دیگر، سلامت جسمی به کمک پزشکی و سلامت تغذیه از طریق رشته کشاورزی و دامپزشکی به دست میآید. به همین دلیل، توجه به تحقیقات چند رشته ای دارای اهمیت است.
دفعات مشاهده: 1184 بار |
دفعات چاپ: 96 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر